Používame Cookies

Press centrum spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. používa technológiu Cookies pre štatistické účely o návštevnosti. V prípade, že naďalej budete používať túto webstránku, súhlasíte s použitím Cookies.

Mediálne centrum

Hviezdne autobusy na výstave Busworld Europe: progresívna technika, maximálna hospodárnosť, najvyššia bezpečnosť a nový minibus

Vydané 17. 10. 2019

  • Minibusy Mercedes Benz: svetová premiéra vozidla Sprinter Travel 75
  • Mercedes Benz Citaro: keď sa povie mestský autobus, každého napadne aj Citaro
  • Mercedes Benz Intouro: favorit medzi spoločnosťami, ktoré kladú dôraz na hospodárnosť
  • Mercedes Benz Tourismo: najpredávanejší zájazdový autobus oslavuje narodeniny

Výnimočná a progresívna technika, maximálna hospodárnosť, neprekonateľná úroveň bezpečnosti a skvelý komfort – tak možno charakterizovať autobusy značky Mercedes Benz. Ako poskytovateľ kompletnej palety pokrýva značka celé spektrum od nízkopodlažných mestských autobusov, cez linkové autobusy, až po zájazdové autobusy. Okrem toho ponúka aj celé spektrum minibusov. Paletu značky dokumentujú výstavné vozidlá na veľtrhu Busworld. Mercedes-Benz na ňom prezentuje svoju flotilu s inovatívnym autobusom eCitaro, všestranným modelom Intouro a mimoriadne hospodárnym, bezpečným a komfortným zájazdovým autobusom Tourismo. Osobitú úlohu preberá model Sprinter Travel 75. Na veľtrhu Busworld totiž oslavuje svoju svetovú premiéru. Štvorica autobusov s hviezdou sa na veľtrhu Busworld prezentuje v rovnakej dymovostriebornej metalíze. Farebný odtieň, ktorý pôsobí elegantne a zároveň technicky, dokonale odráža charakter autobusov značky Mercedes-Benz.

Minibusy Mercedes Benz: svetová premiéra vozidla Sprinter Travel 75
Minibusy Mercedes Benz založené na modely Sprinter zastávajú vedúce postavenie na európskom trhu s minibusmi s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou 3,5 t. Dopĺňajú flotilu veľkých autobusov divízie Daimler Buses kompletnou ponukou vo všetkých oblastiach použitia. Ponuka sa skladá zo štyroch konštrukčných radov: špecializovaný Sprinter City pokrýva mestskú a prímestskú linkovú dopravu, flexibilný Sprinter Transfer preberá medzimestské linky, školskú dopravu, zájazdy a kyvadlovú dopravu, Sprinter Mobility zabezpečuje prepravu cestujúcich s obmedzenou mobilitou a Sprinter Travel sa stará o diaľkovú prepravu cestujúcich. Na veľtrhu Busworld oslavuje svoju svetovú premiéru 8,5 metrový minibus Sprinter Travel 75, ktorý je výstavným reprezentantom diaľkovej prepravy cestujúcich.

Exkluzívna technika: zadná náprava s vysokou nosnosťou, jedinečný rázvor kolies
Platforma vozidla Sprinter Travel 75 ponúka šasi pochádzajúce z vozidla Mercedes Benz Sprinter, avšak len po stĺpik B. Za stĺpikom sa pripája samonosná integrálna kostra minibusu. Toto riešenie ponúka okrem iného výhodu vo forme asi o desať centimetrov širšieho vnútorného priestoru pre cestujúcich v porovnaní s minibusmi, ktoré sú založené na skriňovom vozidle Sprinter. Tým vzniká konštrukčný priestor pre mimoriadne pohodlné sedadlá veľkých autobusov Mercedes Benz v usporiadaní 2+1.

Nový Sprinter Travel 75 sa vyznačuje jedinečným rázvorom kolies 5 100 mm. Najväčšia prípustná celková hmotnosť dosahuje 6,5 t a poskytuje bohaté rezervy pre komfortnú výbavu, cestujúcich a batožinu. Základom pre vysokú najväčšiu prípustnú celkovú hmotnosť je zadná náprava s vysokou nosnosťou a vzduchovým pružením, ktorá bola vyvinutá exkluzívne pre minibusy značky Mercedes Benz.

Nezameniteľný dizajn: kabína vodiča a nadstavba sa spájajú do jedného celku
Samostatná a extravagantne tvarovaná nadstavba modelu Sprinter Travel 75 nadväzuje na dizajn modelu Sprinter. Jeho panoramatické čelné sklo sa pritom tiahne vysoko nahor, čím zdôrazňuje vzhľad zájazdového autobusu. Kabína vodiča a nadstavba sa spájajú do jedného celku. Zasklená plocha nadstavby sa vpredu výrazne zužuje, zatiaľ čo spodná línia okna za zadnou nápravou vystupuje nahor. Výsledkom je nezameniteľná bočná línia. Bočné panoramatické dvojité zasklenie je vyhotovené z tmavého skla. Model Sprinter Travel 75 je zakončený zadnou časťou typickou pre zájazdové autobusy. Dizajn minibusu je právne chránený. Za výklopnými dverami batožinového priestoru sa skrýva úložný priestor s objemom 2,0 m³. Batožinový priestor dopĺňajú bočné úložné priestory nachádzajúce sa na pravej i ľavej strane s objemom 0,3 m³. Zadné svietidlá pochádzajú z programu EvoBus, čo zdôrazňuje príbuznosť k rodine a zjednodušuje zásobovanie náhradnými dielmi. Oplášťovanie zo sklolaminátu vytvára so svojím prispôsobeným tvarom a hladkým povrchom v prípade vozidla Sprinter Travel 75 dojem vysokej kvality.

Komfortný priestor pre cestujúcich: 18 miest, sedadlá zo zájazdového autobusu Tourismo
Do priestoru pre cestujúcich vozidla Sprinter Travel 75 sa vstupuje cez široké, elektricky ovládané vonkajšie otočné dvere za prednou nápravou. Priestor pre cestujúcich nadchne autobusovým stropom. Vo vozidle sú integrované batožinové police s bočnými vzduchovodnými kanálmi a LED svetelnými lištami. Tie ponúkajú možnosť náladového osvetlenia. Súčasťou výbavy sú aj ovládacie jednotky cestujúcich s nastaviteľnými výduchmi vzduchu a LED svietidlami na čítanie.

Sériové usporiadanie sedadiel pozostáva zo šiestich dvojitých sedadiel v smere jazdy vľavo a šiestich samostatných sedadiel v smere jazdy vpravo, výsledkom čoho je 18 miest pre cestujúcich. Na želanie je k dispozícii až 21 sedadiel pre cestujúcich a jedno vedľajšie sedadlo pri vodičovi. Kvalitné sedadlá typu TravelStarXtra (TSX) so šírkou 450 mm sú najznámejšie z najpredávanejšieho zájazdového autobusu Mercedes Benz Tourismo a dodávajú sa v rôznych vyhotoveniach. Ďalšou črtou vysokého cestovného komfortu vozidla Sprinter Travel 75 je prepracované kúrenie a klimatizovanie: obehové teplovodné konvektory ohrievajú priestor pre cestujúcich, rovnako ako teplovodné prídavné kúrenie s funkciou nezávislého kúrenia. Súčasťou sériovej výbavy je tiež klimatizácia pre vodiča s výkonom 7 kW či klimatizácia pre priestor cestujúcich s výkonom 11 kW s režimom prívodu čerstvého vzduchu alebo vnútornej cirkulácie vzduchu. Minibus sa postará aj o občerstvenie, pretože na želanie disponuje chladničkou pred prvým radom sedadiel, vpravo.

Nové varianty minibusov pre mestskú a medzimestskú dopravu
Aj rodina minibusov značky Mercedes-Benz sa rozrastá: linkový autobus Sprinter Transfer 45 a mestský autobus Sprinter City 45 dopĺňajú ponuku vozidiel.

Príkladný kokpit: na želanie je k dispozícii multimediálny systém MBUX
Rozsah ponuky kokpitu siaha od funkčnej sériovej výbavy až po multifunkčný kožený volant, farebný displej medzi prehľadnými prístrojmi, ako aj displej s vysokým rozlíšením v priestore stredovej konzoly, ktorý sa na želanie dodáva s maximálnou uhlopriečkou 10,25 palca. Na želanie sa dodáva aj pokrokový multimediálny systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience - Používateľský zážitok Mercedes-Benz), vrátane ovládania hlasom a navigácie zohľadňujúcej aktuálne podmienky (premávka, poveternostná situácia na vozovke, atď.).

Motorizácia na základe motoru Mercedes Benz OM 651 so zdvihovým objemom 2,15 litra je osvedčená. Sériový výkon motora je v prípade vozidla Sprinter Travel 75 na úrovni 120 kW (163 k). Alternatívou je v tejto triede jedinečný prepĺňaný dieselový motor V6 Mercedes Benz OM 642 so zdvihovým objemom 3 litre a výkonom 140 kW (190 k). O prenos sily na zadnú nápravu sa stará sériovo dodávaná komfortná a hospodárne pracujúca automatická prevodovka s meničom 7G TRONIC PLUS.

Mnohé asistenčné systémy spĺňajú vysoké bezpečnostné nároky od značky Mercedes Benz. Okrem ESP s mnohými vedľajšími funkciami je súčasťou sériovej výbavy aj asistent jazdy pri bočnom vetre, aktívny asistent brzdenia, asistent rozjazdu a funkcia HOLD. Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC (na želanie) podporuje vodiča. Na želanie môže byť okrem toho vozidlo Sprinter Travel vybavené aj novými LED svetlometmi.

Podstatná výhoda nového vozidla Sprinter Travel 75 a všetkých ostatných minibusov Mercedes Benz: všetky nadstavby, prestavby a zástavby boli odsúhlasené a schválené divíziou Mercedes Benz Vans. Všetky procesy priemyselnej výroby spĺňajú rovnako vysoké kvalitatívne kritériá ako procesy divízie Mercedes Benz Vans. Všetky minibusy majú plnú záruku výrobcu, rozsiahlu dokumentáciu, ako aj osvedčený a vynikajúci servis Omniplus.

Mercedes Benz Citaro: keď sa povie mestský autobus, každého napadne aj Citaro
Nízkopodlažný mestský autobus Citaro spája všestrannosť s hospodárnymi a progresívnymi technológiami pohonu, príkladnou bezpečnostnou technológiou, komfortom a ekologickosťou. Počet variantov sa v poslednom čase opäť zvýšil vďaka modelom Citaro hybrid – aj s motorom na zemný plyn ako Citaro NGT hybrid – a eCitaro s plnoelektrickým pohonom. Klasický autobus Citaro meria 12,14 metra. Dopĺňa ho kompaktný autobus Citaro K a kĺbový autobus Citaro G. Pre maximálnu kapacitu cestujúcich sa odporúčajú štvornápravové veľkokapacitné autobusy CapaCity a CapaCity L, ktoré sú odvodené od autobusu Citaro. Citaro Ü a Citaro GÜ sa starajú o linkovú dopravu. Citaro LE ako variant so zníženou podlahou pre lepšie nastupovanie kombinuje výhody bezbariérovej prednej časti vozidla s vysokou podlahou zadnej časti.

Mercedes Benz Citaro patrí medzi najúspešnejšie nízkopodlažné autobusy. Dôkaz: Mercedes Benz nedávno vyrobil Citaro s číslom 55 555. Dvadsaťdva rokov po premiére prvej generácie nízkopodlažného mestského autobusu. V prípade jubilejného vozidla ide konkrétne o model eCitaro, ktorý je medzičasom stredobodom pozornosti. Jeho pohon sa opiera o portálovú nápravu s elektromotormi na nábojoch kolies. Špičkový výkon motorov dosahuje 2 x 125 kW a maximálny krútiaci moment na poháňaných kolesách je 2 x 11 000 Nm. Lítium-iónové akumulátory s celkovou kapacitou až 292 kWh sa postarajú o napájanie. Rozdeľujú sa na maximálne dvanásť modulov. Vďaka svojmu kvalitnému teplotnému manažmentu dosahuje model eCitaro mimoriadnu energetickú účinnosť.

S maximálnou kapacitou batérie dosiahne eCitaro ktorýkoľvek deň v roku systémový dojazd okolo 170 kilometrov, a to aj v náročných podmienkach.

Vďaka svojej technike nabíjania sa eCitaro prispôsobuje individuálnemu použitiu. Na začiatku sériovej výroby začínal s nabíjaním cez zástrčku. Ako bolo oznámené, v budúcnosti bude možné nabíjať model eCitaro aj cez pantograf (zberač prúdu na streche), napríklad v prípade, kedy bude potrebné nabíjanie aj mimo plánovaných časov nabíjania. Zo začiatku bude eCitaro na želanie vybavené pevne zabudovaným zberačom prúdu. V tomto prípade môže byť eCitaro vybavené až desiatimi modulmi vysokovoltového akumulátora. V roku 2020 príde variant s nabíjacími koľajnicami na streche určenými na nabíjanie prostredníctvom nabíjacích staníc s integrovanými kontaktnými ramenami.

Toto sú príklady krokov ohlásenej inovatívnej ofenzívy s modelom eCitaro namierenej na rýchlu a najmä praktickú elektrifikáciu verejnej osobnej dopravy autobusmi v mestách a priľahlých mestských oblastiach. Ďalší plán je: ďalšia generácia aktuálne používaných lítium-iónových akumulátorov s väčšou kapacitou bude k dispozícii pre zákazníkov už na prelome rokov 2020/2021. V druhej polovici roku 2020 sa tiež začnú používať tuhé akumulátory s mimoriadne dlhou životnosťou a vysokou energetickou hustotou.

Aj rodina eCitaro sa rozrastá. S autobusom eCitaro G rozširuje Mercedes Benz ponuku plnoelektrických modelov eCitaro o kĺbový variant. Model eCitaro G spĺňa požiadavku mobility, ktorá je lokálne bez emisií, určenú do vysoko zaťažených miest a metropolitných regiónov s vysokou hustotou cestujúcich a premávky. Dojazd autobusu eCitaro sa od roku 2022 zrejme zvýši ešte značnejšie vďaka prostriedku na zvýšenie dojazdu v podobe palivového článku na výrobu elektrického prúdu. Autobus bude teda dimenzovaný tak, aby dokázal splniť takmer 100 percent všetkých požiadaviek na mestské autobusy. S touto technikou nebude prídavné dobíjanie už vôbec potrebné – eCitaro dokáže takmer úplne nahradiť mestské autobusy so spaľovacím motorom.

Mercedes Benz Intouro: favorit medzi spoločnosťami, ktoré kladú dôraz na hospodárnosť
Kto sa vyzná v číslach, vyberie si Mercedes Benz Intouro: mimoriadne hospodárny a funkčný linkový autobus je obľúbený medzi spoločnosťami, ktoré vedia, že čísla jednoducho nepustia.

Solídny technický základ, dobrá spoľahlivosť, skvelý pomer medzi cenou a výkonom, vysoká celková hospodárnosť – Mercedes Benz Intouro je voľbou pre spoločnosti, ktoré si vedia zrátať dve a dve. Pokrýva širokú škálu od linkovej, cez dopravu v závodoch, až po jednodňové cesty.

Jednokrídlové dvere vpredu, stredné jedno alebo dvojkrídlové dvere, na želanie zdvíhacia plošina pre invalidné vozíky, vo vnútri na želanie miesto pre detské kočíky alebo invalidné vozíky, vymeniteľná podesta a možnosť výberu medzi sedadlami pre linkové autobusy.

InterStarEco (ISE) a cestovnými sedadlami TravelStarEco (TSE) – Mercedes Benz Intouro spĺňa mnohé želania. A napriek tomu ostáva ekonomickým zázrakom. Model Intouro je vo vyhotovení s dvoma nápravami k dispozícii v troch dĺžkach. O pohon sa stará kompaktný radový šesťvalcový motor konštrukčného radu Mercedes Benz OM 936 so zdvihovým objemom 7,7 litra a výkonom 220 kW (299 k), resp. 260 kW (354 k). Obzvlášť široký je výber možností prenosu sily: šesťstupňová prevodovka s ručným radením, plnoautomatizovaná prevodovka Mercedes Benz GO 250 8 PowerShift alebo automatická prevodovka s meničom – model Intouro je aj v tomto ohľade mimoriadne flexibilný.

Mercedes Benz Tourismo: najpredávanejší zájazdový autobus oslavuje narodeniny
Všetko najlepšie: zájazdový autobus s hviezdou oslavuje tento rok rovno dve jubileá: Mercedes-Benz predstavil prvú generáciu pred 25 rokmi a medzičasom vyrobil 30 000 autokarov Tourismo.

Momentálne brázdi európske cesty jeho tretia generácia. Predstavy o vysokopodlažnom zájazdovom autobuse od značky Mercedes Benz boli ambiciózne: maximálna hospodárnosť, bezpečnosť, funkčnosť a komfort. Výsledkom je model Tourismo RHD – zájazdový autobus, ktorého vlastnosti nadchnú rovnako spoločnosti, cestujúcich i vodičov. Oblasť jeho pôsobnosti siaha od diaľkových liniek až po výlety počas prázdnin, pričom zvláda aj kyvadlovú dopravu, zájazdy či občasné nasadenie v úlohe linkového autobusu. Tourismo RHD sa tak stáva hviezdou podnikateľského segmentu, keďže Mercedes Benz definuje túto mimoriadne širokú oblasť použitia v rámci autobusového priemyslu.

Tourismo je skutočný Mercedes Benz: sériovo dodávaný aktívny asistent núdzového brzdenia 4 (ABA 4), asistent sledovania boku (Sideguard Assist), tempomat s reguláciou odstupu a asistentom rozjazdu v zápche alebo asistent sledovania pozornosti Attention Assist (AtAs) – toto sú len niektoré z mnohých príkladov vyspelej bezpečnostnej techniky nového vozidla Tourismo RHD. Tourismo RHD presviedča svojou vysokou hospodárnosťou. Základnou motorizáciou je radový šesťvalcový motor Mercedes Benz OM 470 so zdvihovým objemom 10,7 litra.

Špičková motorizácia s výkonom 335 kW (456 k) spája značnú jazdnú dynamiku s nízkou spotrebou paliva. Súčasťou mimoriadnej výbavy je kompaktný radový šesťvalcový motor Mercedes Benz OM 936 so zdvihovým objemom 7,7 litra a výkonom od 260 kW (354 k). Kombinuje úspornosť a nízku hmotnosť. Na výber je celkovo päť výkonových stupňov.

Hospodárne využívanie paliva nie je v prípade modelu Tourismo len teóriu, ale skutočnosťou. Preukázalo sa to aj v súťaži zameranej na spotrebu „EcoChamp 2018": maximálna hodnota v nasadení pri diaľkovej doprave cestujúcich v reálnych podmienkach, s tým, že autobus riadil vodič, ležala v prípade dvojnápravového modelu Tourismo pod hranicou 20 litrov/100 km. V prípade trojnápravového modelu Tourismo L sa spotreba paliva ustálila na necelých 22 litroch/100 km – pri viac ako 94.000 km s 24 vodičmi. Súťaž momentálne prebieha ďalej pod názvom „EcoChamp 2019“ na mnohých európskych trhoch.

Vysokopodlažný zájazdový autobus je investíciou pre spoločnosť a pracoviskom pre vodiča. Oboje si vyžadujú maximálnu mieru funkcionality. Tourismo RHD vyhovuje tejto požiadavke vďaka modulárnemu systému. So štyrmi modelmi v troch dĺžkach, od 12,3 m po 14,0 m, s dvoma a troma nápravami, pokrýva vysokopodlažný autokar takmer všetky požiadavky. Všetky modely sú k dispozícii ako vozidlá s ľavostranným i pravostranným riadením.

Predbežné plnenie protipožiarneho predpisu UN ECE-R 118 pre autobusy
Pre divíziu Daimler Buses je základnou prioritou najvyššia možná bezpečnosť, pričom dodržiavanie zákonných predpisov považuje za samozrejmú povinnosť. Preto sa momentálne testujú všetky dotknuté materiály interiérov autobusov značiek Mercedes-Benz a Setra a v prípade potreby budú konštruktívne vymenené. Divízia Daimler Buses preto ponúka svojim zákazníkom už dnes podstatnú časť voliteľnej kolekcie interiérov, ktoré sú v súlade s právne záväzným znením predpisu, ktorý nadobudne platnosť v júli 2020. Za predpokladu príslušnej technickej realizovateľnosti, budú čím skôr nasledovať aj ďalšie materiály.

Na fotografiách:
2-6/ Mercedes-Benz Sprinter Travel 75
7-9/ Mercedes-Benz eCitaro
10-11/ Mercedes-Benz eCitaro G
12-14/ Mercedes-Benz Intouro
15-17/ Mercedes-Benz Tourismo
18-19/ Mercedes-Benz Sprinter City 45
20-22/ Mercedes-Benz Sprinter Transfer 45
23-24/ Setra S 515 HD ComfortClass
25-26/ Setra S 516 HDH TopClass
27-28/ Setra S 415 LE business


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (4000x2667px, 4.23 MB)

Fotografia 2 (5906x3937px, 8.71 MB)

Fotografia 3 (5906x3322px, 8.98 MB)

Fotografia 4 (5906x3937px, 9.46 MB)

Fotografia 5 (5906x3322px, 11.27 MB)

Fotografia 6 (5906x3937px, 10.58 MB)

Fotografia 7 (5472x3648px, 6.22 MB)

Fotografia 8 (5472x3648px, 6.68 MB)

Fotografia 9 (5472x3648px, 7.52 MB)

Fotografia 10 (4960x3507px, 2.24 MB)

Fotografia 11 (3425x2422px, 3 MB)

Fotografia 12 (5472x3648px, 7.6 MB)

Fotografia 13 (5472x3648px, 5.73 MB)

Fotografia 14 (5472x3648px, 9.22 MB)

Fotografia 15 (5184x3456px, 7.13 MB)

Fotografia 16 (5184x3456px, 7.51 MB)

Fotografia 17 (5184x3456px, 7.89 MB)

Fotografia 18 (5906x3322px, 8.27 MB)

Fotografia 19 (5906x3322px, 8.34 MB)

Fotografia 20 (5906x3322px, 8.46 MB)

Fotografia 21 (5906x3322px, 4.49 MB)

Fotografia 22 (5906x3937px, 9.16 MB)

Fotografia 23 (6720x4480px, 8.11 MB)

Fotografia 24 (6720x4480px, 11.5 MB)

Fotografia 25 (6720x4480px, 9.92 MB)

Fotografia 26 (6720x4480px, 15.97 MB)

Fotografia 27 (6720x4480px, 8.27 MB)

Fotografia 28 (6720x4480px, 8.12 MB)

Fotografia 29 (6720x4480px, 10.27 MB)