Používame Cookies

Press centrum spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. používa technológiu Cookies pre štatistické účely o návštevnosti. V prípade, že naďalej budete používať túto webstránku, súhlasíte s použitím Cookies.

Mediálne centrum

Pred 125 rokmi: prvý autobus so spaľovacím motorom z dielne Benz & Cie.

Vydané 1. 6. 2020

  • V roku 1895 vyexpedovala spoločnosť Benz & Cie prvý motorový autobus
  • Premiéra v linkovej doprave medzi mestami Siegen, Netphen a Deuz
  • Spaľovací motor spôsobil revolúciu v segmente, ktorému dominovali kone a parné autobusy
  • Dnes: divízia Daimler Buses s autobusmi s akumulátorovým elektrickým pohonom a pohonom palivovými článkami

Od roku 2018 sa vo výrobnom závode Mercedes-Benz v Mannheime vyrába plnoelektrický mestský autobus eCitaro s akumulátorovým zásobníkom, od roku 2022 je v pláne variant s palivovým článkom na výrobu elektrickej energie z vodíka na palube, čo by slúžilo na zvýšenie dojazdu. Tieto autobusy s alternatívnymi pohonmi zohrávajú v spoločnosti Daimler kľúčovú úlohu na ceste k preprave osôb, ktorá je v jazdnom režime z hľadiska CO2 neutrálna. Tým sa uzatvára kruh. Pretože pred 125 rokmi, dňa 12. marca 1895 expeduje taktiež v Mannheime výrobca vozidiel Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren Fabrik prvý autobus so spaľovacím motorom – vtedy išlo o alternatívny pohon.

Autobus je založený na vozidle Benz Landauer. Tento typ je najväčším automobilom, ktorý ponúka spoločnosť Benz & Cie., postaveným na báze štvorkolesových modelov Victoria a Vis-à-Vis s riadením s otočnými strmeňmi z dielne Benz, ktoré sa vyrábali od roku 1893. Autobus má celkom osem miest na sedenie. Na porovnanie: moderný veľkopriestorový kĺbový autobus Mercedes-Benz CapaCity L určený na mimoriadne frekventované trasy vo veľkomestách ponúka priestor až pre 191 cestujúcich.

Svetová premiéra v linkovej doprave
Prvý motorový autobus z dielne Benz používala autobusová spoločnosť Netphener. Spoločnosť si autobus objednáva dňa 19. decembra 1894 u spoločnosti Benz & Cie. a od 18. marca 1895 ho nasadzuje na trasu Siegen-Netphen-Deuz. Už 29. marca 1895 si spoločnosť objednáva ďalší autobus, ktorý spoločnosť Benz & Cie. dodáva dňa 26. júna 1895. Obe vozidlá poháňa horizontálne uložený jednovalcový motor umiestnený vzadu so stojatým zotrvačníkom a zdvihovým objemom 2,9-litra. Motor s automatickým nasávacím a riadeným výfukovým ventilom dosahuje výkon 3,7 kW (5 k). Chladí sa odparovacím chladením a ako zapaľovanie sa používa vysokonapäťový iskrový zážih z akumulátoru.

V dobovom popise prvkov výbavy prvého autobusu so spaľovacím motorom sa uvádzajú sieťová strecha na batožinu, nápis „Siegen-Netphen-Deuz“ a číslované sedadlá vnútri. Súčasťou výbavy sú gumené náhradné pneumatiky pre zadné kolesá a jedno predné koleso. Aj druhé vozidlo je vybavené podobne, má však navyše okrem iného aj signálny zvonček.

Podobné autobusy z dielne Benz postavené na základe vozidla Landauer sa dodávajú do miest Vegesack (spoločnosti Schild & Cie.) a Nordenham (spoločnosti Johann Janssen). Ďalší zákazníci pochádzajú z Tirolska a mesta Bitterfeld.

Historický zlom
Premiéra prepravy autobusom so spaľovacím motorom podľa cestovného poriadku autobusovej spoločnosti Netphener však trvá iba do zimy 1895/96. Potom sa preprava zastavuje, okrem iného aj kvôli náročným podmienkam zimných ciest.

  1. marca 1895 však aj napriek tomu nastáva zlom v histórii osobnej prepravy. Týmto dňom sa totiž datuje začiatok technickej revolúcie v autobusovej doprave: preč od autobusov poháňaných koňmi a parnými strojmi, privítajme spaľovací motor. Dnes je autobusový priemysel opäť v strede technickej revolúcie, ktorá smeruje k elektrickému jazdeniu.

Cesta autobusom naprieč múzeom Mercedes-Benz
Mimoriadne úspešná 125-ročná história autobusov Mercedes-Benz a ich mnohých míľnikov začína expedovaním prvého motorového autobusu z dielne Benz. Jedným z úspešných autobusov je napríklad Mercedes-Benz O 321 H vyrábaný v rokoch 1954 až 1964, ktorý v roku 2019 oslávil 65. výročie svojej premiéry.

O tomto rôznorodom vývoji svedčia aj mnohé exponáty v múzeu Mercedes-Benz. Autentickú rekonštrukciu motorového autobusu z dielne Benz s použitím originálnych dielov zažijú návštevníci múzea v “miestnosti legiend 1: Priekopníci – vynález automobilu, 1886 až 1900“. Ani jeden z dvoch autobusov dodaných autobusovej spoločnosti Netphener sa nezachoval. Zájazdový autobus Mercedes-Benz O 303 z roku 1979 patrí medzi exponáty v “miestnosti legiend 5: Priekopníci – bezpečnosť a životné prostredie, 1960 až 1982“. Tento konštrukčný rad určuje štandardy v oblasti bezpečnosti autobusov: v prípade autokaru O 303 sa okrem iného po prvýkrát vykonávajú systematické testy prevrátenia vozidla a zároveň ide o prvý autobus na svete s protiblokovacím systémom ABS.

V “miestnosti zbierok 1: Galéria cestovania“ múzea Mercedes-Benz je vystavených hneď šesť autobusov. Paleta začína britským dvojpodlažným autobusom Milnes-Daimler zo začiatku 20. storočia a siaha cez typy Mercedes-Benz O 2600 zájazdový autobus do každého počasia z 30. rokov 20. storočia a O 3500 zájazdový autobus do každého počasia z 50. rokov 20. storočia až po pestrofarebný brazílsky typ LO 1112 z roku 1969. Štandardný linkový autobus O 305 z roku 1980 a Mercedes-Benz Travego generácie vyrábanej od roku 2009 uzatvárajú výstavu v tejto miestnosti.

Okrem toho do „miestnosti zbierok 2 – Galéria nákladov“ patrí mestský a diaľkový autobus Mercedes-Benz O 10000 z konca 30. rokov 20. storočia, ktorý bol v Rakúsku prestavaný na mobilnú poštu, či do “miestnosti zbierok 4 - Galéria mien“ zájazdový autobus Mercedes-Benz O 302. Toto vozidlo do detailov zodpovedá autobusu mužstva nemeckej národnej jedenástky z majstrovstiev sveta vo futbale 1974 v Spolkovej republike Nemecko. Ide o jedno z dvoch vozidiel vystavených v múzeu, do ktorého si smú sadnúť aj návštevníci.

Rolls-Royce Daimler Truck stacionarne palivove clanky

Planovat testy
klobasoviny

Mercedes-Benz Classic
Tlačová informácia

  1. marca 2020
    Pred 125 rokmi: prvý autobus so spaľovacím motorom z dielne Benz & Cie.
    • V roku 1895 vyexpedovala spoločnosť Benz & Cie prvý motorový autobus
    • Premiéra v linkovej doprave medzi mestami Siegen, Netphen a Deuz
    • Spaľovací motor spôsobil revolúciu v segmente, ktorému dominovali kone a parné autobusy
    • Dnes: divízia Daimler Buses s autobusmi s akumulátorovým elektrickým pohonom a pohonom palivovými článkami
    Od roku 2018 sa vo výrobnom závode Mercedes-Benz v Mannheime vyrába plnoelektrický mestský autobus eCitaro s akumulátorovým zásobníkom, od roku 2022 je v pláne variant s palivovým článkom na výrobu elektrickej energie z vodíka na palube, čo by slúžilo na zvýšenie dojazdu. Tieto autobusy s alternatívnymi pohonmi zohrávajú v spoločnosti Daimler kľúčovú úlohu na ceste k preprave osôb, ktorá je v jazdnom režime z hľadiska CO2 neutrálna. Tým sa uzatvára kruh. Pretože pred 125 rokmi, dňa 12. marca 1895 expeduje taktiež v Mannheime výrobca vozidiel Benz & Cie. Rheinische Gasmotoren Fabrik prvý autobus so spaľovacím motorom – vtedy išlo o alternatívny pohon.

Autobus je založený na vozidle Benz Landauer. Tento typ je najväčším automobilom, ktorý ponúka spoločnosť Benz & Cie., postaveným na báze štvorkolesových modelov Victoria a Vis-à-Vis s riadením s otočnými strmeňmi z dielne Benz, ktoré sa vyrábali od roku 1893. Autobus má celkom osem miest na sedenie. Na porovnanie: moderný veľkopriestorový kĺbový autobus Mercedes-Benz CapaCity L určený na mimoriadne frekventované trasy vo veľkomestách ponúka priestor až pre 191 cestujúcich.
Svetová premiéra v linkovej doprave
Prvý motorový autobus z dielne Benz používala autobusová spoločnosť Netphener. Spoločnosť si autobus objednáva dňa 19. decembra 1894 u spoločnosti Benz & Cie. a od 18. marca 1895 ho nasadzuje na trasu Siegen-Netphen-Deuz. Už 29. marca 1895 si spoločnosť objednáva ďalší autobus, ktorý spoločnosť Benz & Cie. dodáva dňa 26. júna 1895. Obe vozidlá poháňa horizontálne uložený jednovalcový motor umiestnený vzadu so stojatým zotrvačníkom a zdvihovým objemom 2,9-litra. Motor s automatickým nasávacím a riadeným výfukovým ventilom dosahuje výkon 3,7 kW (5 k). Chladí sa odparovacím chladením a ako zapaľovanie sa používa vysokonapäťový iskrový zážih z akumulátoru.
V dobovom popise prvkov výbavy prvého autobusu so spaľovacím motorom sa uvádzajú sieťová strecha na batožinu, nápis „Siegen-Netphen-Deuz“ a číslované sedadlá vnútri. Súčasťou výbavy sú gumené náhradné pneumatiky pre zadné kolesá a jedno predné koleso. Aj druhé vozidlo je vybavené podobne, má však navyše okrem iného aj signálny zvonček.
Mercedes-Benz Museum GmbH | Hlavné sídlo a registračný súd: Stuttgart, č. obchodného registra. 23165 |
Predstavenstvo: Christian Boucke (predseda), Monja Büdke, Patrizia Radegast

  • Ďalšie informácie o oficiálnej spotrebe paliva a oficiálnych špecifických emisiách CO nových osobných motorových vozidiel sú uvedené v Príručke o spotrebe paliva, emisiách CO a spotrebe elektrického prúdu nových osobných motorových vozidiel, ktorú získate bezplatne na všetkých predajných miestach a na stránke www.dat.de spoločnosti Deutsche Automobil Treuhand GmbH.
    a Mercedes-Benz – sú registrované značky spoločnosti Daimler AG, Stuttgart, Nemecko.

    Podobné autobusy z dielne Benz postavené na základe vozidla Landauer sa dodávajú do miest Vegesack (spoločnosti Schild & Cie.) a Nordenham (spoločnosti Johann Janssen). Ďalší zákazníci pochádzajú z Tirolska a mesta Bitterfeld.
    Historický zlom
    Premiéra prepravy autobusom so spaľovacím motorom podľa cestovného poriadku autobusovej spoločnosti Netphener však trvá iba do zimy 1895/96. Potom sa preprava zastavuje, okrem iného aj kvôli náročným podmienkam zimných ciest.
    1. marca 1895 však aj napriek tomu nastáva zlom v histórii osobnej prepravy. Týmto dňom sa totiž datuje začiatok technickej revolúcie v autobusovej doprave: preč od autobusov poháňaných koňmi a parnými strojmi, privítajme spaľovací motor. Dnes je autobusový priemysel opäť v strede technickej revolúcie, ktorá smeruje k elektrickému jazdeniu.
      Cesta autobusom naprieč múzeom Mercedes-Benz
      Mimoriadne úspešná 125-ročná história autobusov Mercedes-Benz a ich mnohých míľnikov začína expedovaním prvého motorového autobusu z dielne Benz. Jedným z úspešných autobusov je napríklad Mercedes-Benz O 321 H vyrábaný v rokoch 1954 až 1964, ktorý v roku 2019 oslávil 65. výročie svojej premiéry.
      O tomto rôznorodom vývoji svedčia aj mnohé exponáty v múzeu Mercedes-Benz. Autentickú rekonštrukciu motorového autobusu z dielne Benz s použitím originálnych dielov zažijú návštevníci múzea v “miestnosti legiend 1: Priekopníci – vynález automobilu, 1886 až 1900“. Ani jeden z dvoch autobusov dodaných autobusovej spoločnosti Netphener sa nezachoval. Zájazdový autobus Mercedes-Benz O 303 z roku 1979 patrí medzi exponáty v “miestnosti legiend 5: Priekopníci – bezpečnosť a životné prostredie, 1960 až 1982“. Tento konštrukčný rad určuje štandardy v oblasti bezpečnosti autobusov: v prípade autokaru O 303 sa okrem iného po prvýkrát vykonávajú systematické testy prevrátenia vozidla a zároveň ide o prvý autobus na svete s protiblokovacím systémom ABS.
      V “miestnosti zbierok 1: Galéria cestovania“ múzea Mercedes-Benz je vystavených hneď šesť autobusov. Paleta začína britským dvojpodlažným autobusom Milnes-Daimler zo začiatku 20. storočia a siaha cez typy Mercedes-Benz O 2600 zájazdový autobus do každého počasia z 30. rokov 20. storočia a O 3500 zájazdový autobus do každého počasia z 50. rokov 20. storočia až po pestrofarebný brazílsky typ LO 1112 z roku 1969. Štandardný linkový autobus O 305 z roku 1980 a Mercedes-Benz Travego generácie vyrábanej od roku 2009 uzatvárajú výstavu v tejto miestnosti.
      Okrem toho do „miestnosti zbierok 2 – Galéria nákladov“ patrí mestský a diaľkový autobus Mercedes-Benz O 10000 z konca 30. rokov 20. storočia, ktorý bol v Rakúsku prestavaný na mobilnú poštu, či do “miestnosti zbierok 4 - Galéria mien“ zájazdový autobus Mercedes-Benz O 302. Toto vozidlo do detailov zodpovedá autobusu mužstva nemeckej národnej jedenástky z majstrovstiev sveta vo futbale 1974 v Spolkovej republike Nemecko. Ide o jedno z dvoch vozidiel vystavených v múzeu, do ktorého si smú sadnúť aj návštevníci.
      Kontaktné osoby:
      Frank Mühling, +49 1 76 3095 141 2, frank.muehling@daimler.com
      Ralph Wagenknecht, +49 1 60 865 8077, ralph.wagenknecht@daimler.com
      Julia Höfel, +49 151 5861 021 5, julia.hoefel@daimler.com
      S ďalšími otázkami sa obráťte e-mailom na adresu: classic@daimler.com alebo navštívte stránku: www.mercedes-benz.com/classic Obrázky s vysokým rozlíšením a ďalšie tlačové informácie nájdete na stránke: https://media.daimler.com/go/classic
      Aktuálny filmový a fotografický materiál: https://mercedes-benz-archive.com/marsMuseum
      Poznáte už aj náš multimediálny archívny a rešeršný systém? https://mercedes-benz-publicarchive.com
      Ďalšie informácie od Mercedes-Benz sú k dispozícii na internete: www.media.daimler.com a www.mercedes-benz.com

Texty pod obrázkami:
1: Motorový autobus z dielne Benz postavený na základe vozidla Benz Landauer s ôsmimi sedadlami, na tomto obrázku vo vyhotovení hotelového autobusu. Takéto vozidlo sa dňa 12. marca 1895 expeduje autobusovej spoločnosti Netphener na účely linkovej dopravy na trase Siegen-Netphen-Deuz. Historická fotografia.

2, 3: Motorový autobus na základe vozidla Benz Landauer s ôsmimi sedadlami v múzeu Mercedes-Benz, v miestnosti legiend 1: Priekopníci – vynález automobilu, 1886 až 1900. Takéto vozidlo sa dňa 12. marca 1895 expeduje autobusovej spoločnosti Netphener na účely linkovej dopravy na trase Siegen-Netphen-Deuz.

4: Motorový autobus na základe vozidla Benz Landauer s ôsmimi sedadlami, vyexpedovaný 12. marca 1895 autobusovej spoločnosti Netphener na účely linkovej dopravy na trase Siegen-Netphen-Deuz. Farebný nákres z 80. rokov 20. storočia.

5: Motorový autobus na základe vozidla Benz Landauer s ôsmimi sedadlami, vyexpedovaný 12. marca 1895 autobusovej spoločnosti Netphener na účely linkovej dopravy na trase Siegen-Netphen-Deuz. Reklamná inzercia Mercedes-Benz z roku 1961 na oslavu „75. výročia motorizácie dopravy“.

6: Mercedes-Benz O 2600 autokar do každého počasia z 30. rokov 20. storočia. Exponát stálej výstavy v múzeu Mercedes-Benz, v miestnosti zbierok 1 - Galéria cestovania.

7: Autobus Mercedes-Benz LO 1112 z roku 1969, pestrofarebný, určený na použitie v Buenos Aires. Exponát stálej výstavy v múzeu Mercedes-Benz, v miestnosti zbierok 1 - Galéria cestovania.

8: Štandardný linkový autobus Mercedes-Benz O 305 z roku 1980. Exponát stálej výstavy v múzeu Mercedes-Benz, v miestnosti zbierok 1 - Galéria cestovania.

9: Mestský a diaľkový autobus Mercedes-Benz O 10000 z 30. rokov 20. storočia, prestavaný na mobilnú poštu. Exponát stálej výstavy v múzeu Mercedes-Benz, v miestnosti zbierok 2 - Galéria nákladov.

10, 11: Autokar Mercedes-Benz O 302 „Autobus majstrovstiev sveta“. Exponát stálej výstavy v múzeu Mercedes-Benz, v miestnosti zbierok 4 - Galéria názvov.

12: Autokar Mercedes-Benz O 303 z roku 1979. Exponát stálej výstavy v múzeu Mercedes-Benz, v miestnosti legiend 5: Priekopníci – bezpečnosť a životné prostredie, 1960 až 1982.

13: Akumulátorový elektrický mestský autobus Mercedes-Benz eCitaro. Fotografia z roku 2018.

14, 15: Akumulátorový elektrický mestský autobus Mercedes-Benz eCitaro. Fotografia z roku 2019.

16, 17: Veľkopriestorový kĺbový autobus Mercedes-Benz CapaCity L určený na mimoriadne frekventované trasy vo veľkomestách. Vozidlo pre dopravnú spoločnosť Hamburger Hochbahn. Fotografia z roku 2019.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (3274x2445px, 5.35 MB)

Fotografia 2 (1881x2513px, 1.97 MB)

Fotografia 3 (3555x2373px, 3.48 MB)

Fotografia 4 (3548x2513px, 4.86 MB)

Fotografia 5 (2074x2513px, 613.61 kB)

Fotografia 6 (3555x2370px, 4.34 MB)

Fotografia 7 (3555x2371px, 4.64 MB)

Fotografia 8 (3555x2370px, 4.25 MB)

Fotografia 9 (3555x2373px, 3.49 MB)

Fotografia 10 (3555x2371px, 4.19 MB)

Fotografia 11 (3555x2370px, 4.59 MB)

Fotografia 12 (3555x2373px, 3.61 MB)

Fotografia 13 (5184x3456px, 8.17 MB)

Fotografia 14 (6016x4016px, 9.55 MB)

Fotografia 15 (4000x2667px, 4.29 MB)

Fotografia 16 (5919x3946px, 3.76 MB)

Fotografia 17 (5868x3912px, 3.62 MB)