Používame Cookies

Press centrum spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. používa technológiu Cookies pre štatistické účely o návštevnosti. V prípade, že naďalej budete používať túto webstránku, súhlasíte s použitím Cookies.

Mediálne centrum

Sedadlo pre pohoniča alebo špičková centrála: ako sa za posledných 60 rokov zmenilo pracovisko vodiča nákladného motorového vozidla

Vydané 21. 7. 2020

Stuttgart – Ako sa v priebehu desaťročí menia pracoviská vodičov nákladných motorových vozidiel! Rýchly pohľad na kokpity a volanty rôznych modelových radov objasňuje technickú transformáciu, ktorou v posledných desaťročiach prešlo takzvané rozhranie človek-stroj (HMI, Human-Machine Interface) v nákladných automobiloch. Zrejmý je cieľ neustáleho vylepšovania ergonómie, komfortu ovládania a prepojenia vo vozidle i mimo neho.

Lakovaná plechová palubná doska, veľký a krehký bakelitový volant, rôzne navrhnuté prepínače a nesmieme zabudnúť na popolník! – tak vyzerali pred viac ako 60 rokmi prvé kokpity ťažkých nákladných vozidiel s krátkou kapotou motora z dielne Mercedes-Benz. Vyrábali sa od roku 1958 až do 90. rokov a dodnes sa vďaka svojej robustnosti považujú za legendy.

Na obrázku hore vľavo: kokpit vozidla Mercedes-Benz 1924 z roku 1972. Z tohto pracoviska vodič pozoroval prácu nezničiteľného motora Afrika OM 355, ktorý bol umiestnený pod krátkou kapotou.

Ďalej sa na pracovisku vodiča nachádzal volant a prístrojová doska nákladného automobilu s čelnou kabínou takzvanej ľahkej triedy (LK), ktoré boli navrhnuté s ohľadom na čo najlepšiu funkčnosť a prehľadnosť. Tento predchodca modelu Atego sa vyrábal medzi rokmi 1984 a 1998. Na obrázku: pracovisko vodiča ťahača návesov Mercedes-Benz 1317 roku výroby 1989. Medzi jeho charakteristické črty patria odtiene hnedej farby typické pre 80. roky, skromný počet prepínačov a svietidlá funkcie či výstražné indikácie rozmiestnené na vrchnom okraji kokpitu.

Druhá generácia modelu Mercedes-Benz Actros, ktorá je vyobrazená vpravo hore, schádzala z výrobných liniek od roku 2003 do roku 2008 a predstavovala významný krok v oblasti modernizácie. Vo volante bol ukrytý airbag vodiča a ergonómia pracoviska vodiča dosiahla novú úroveň. Sedadlá, volant, pole vypínačov – množstvo prvkov sa dalo nakonfigurovať individuálne na konkrétneho vodiča a jeho oblasť použitia. Palubná doska sa v podstate ovinula okolo vodiča vozidla, takže nevídaný počet ovládacích prvkov bol vždy na dosah. Významným vylepšením prešla aj koncepcia zobrazovania s prvým digitálnym centrálnym displejom, ktorý vizualizoval napríklad radenie prevodových stupňov či prácu asistenčných systémov.

Multimediálny kokpit medzičasom piatej generácie modelu Mercedes-Benz Actros, ktorý je vyobrazený na veľkom obrázku, bol v roku 2018 predstavený ako svetová novinka v nákladnom motorovom vozidle a poskytuje takmer plnodigitálne pracovisko. Dve obrazovky s vysokým rozlíšením nahradzujú klasickú prístrojovú dosku. Centrálny displej, ktorý individuálne konfiguruje vodič, dokumentuje na názorných obrázkoch napríklad prácu systému Predictive Powertrain Control a systému Active Drive Assist. Vedľajší displej je navrhnutý ako dotykový a ovláda sa ako chytrý telefón. Tlačidlá rýchleho vstupu zvyšujú funkčnosť. Z multifunkčného volantu sa zase vyvinula ovládacia centrála. Súčasťou kompletne prepracovaného rozhrania človek – stroj nového modelu Actros sú aj oba displeje systému MirrorCam orientované na výšku na stĺpikoch A. Nezobrazujú iba premávku za vozidlom: špeciálne zobrazenia vám pomôžu s predchádzaním, zobrazenie pohyblivého obrazu a variabilné širokouhlé formáty digitálnych spätných zrkadiel dokážu zvýšiť bezpečnosť pri prejazdoch zákrut ako aj pri manévrovaní. Multimediálny kokpit zároveň tvorí rozhranie s vonkajším svetom: aplikácie pomáhajú vodičovi pri plnení svojej prepravnej úlohy. Nákladné motorové vozidlo je okrem toho permanentne spojené prostredníctvom Dátového centra nákladného automobilu s cloudom – technický základ riešení konektivity, ako Fleetboard či Mercedes-Benz Uptime.

Na fotografiách:
1/ Ako sa zmenilo pracovisko vodiča nákladného vozidla za posledných 60 rokov.
2/ Sledujúc rôzne konverzie bola kabína tohto vozidla Mercedes-Benz LPK 1626 z roku 1972 v nasadení vo vozidlách na staveniskách, na hasenie požiaru a na prepravu na veľké vzdialenosti. Biely volant a veľké množstvo spínačov, svetiel a ukazovateľov má určite čo povedať.
3/ Kokpit modelu Mercedes-Benz 1924 z roku 1972. Z tohto pracoviska vodič sledoval fungovanie nezničiteľného motora OM 355 „Africa“ pod krátkou kapotou vpredu.
4/ V kubickej kabíne vozidla Mercedes-Benz LPS 2226 6x4 V8 z roku 1972 čaká na svojho vodiča jasne usporiadaný kokpit.
5/ Štíhly volant a triezvy dizajn charakterizujú pracovisko vodiča modelu Mercedes-Benz LPK 223, ktorý na začiatku 70. rokov minulého storočia pravidelne zbiehal z výrobnej linky Mercedes-Benz vo Wörthe.
6/ Modro-lakovaná prístrojová doska modelu Mercedes-Benz L 2624 / 6x4 z roku 1969 je skutočným lákadlom pre oči. Vozidlo si tiež získalo meno vďaka jednoduchej, ale robustnej technológii na palube.
7/ Prístrojová doska Mercedes-Benz LAK 1624 z roku 1971 je lakovaná vo farbe karosérie vozidla, oproti ktorej jasne vynikajú spínače a ukazovatele tohto ťažkého sklápača.
8/ V kabínach takzvaných modelov novej generácie bolo na tomto jasne usporiadanom a funkčnom pracovisku vodiča významné postavenie moderných plastov, ako je to vidieť na Mercedes-Benz AK 1936 z roku 1988.
9/ Volant a prístrojová doska modelov tzv. ľahkej triedy (Leichte Klasse, LK) alebo modely LK s kabínou nad motorom sa vyznačovali túžbou dosiahnuť väčšiu funkčnosť a prehľadnosť. Tento predchodca Atega bol produkovaný v rokoch 1984 až 1998.
10/ Kedysi vysoko moderné pracovisko s ergonomicky optimalizovaným volantom a jasnými asociáciami prepínačov a displejov nájdete v Mercedes-Benz LPK 813 z roku 1985.
11/ K významnej modernizácii došlo v druhej generácii modelu Mercedes-Benz Actros, ktorý schádzal z výrobnej linky v rokoch 2003 až 2008. Volant obsahoval airbag vodiča a ergonómia pracoviska vodiča sa zvýšila na úplne novú úroveň. Sedadlá, volant, spínače - početné prvky sa už dali individuálne nakonfigurovať podľa príslušného vodiča a oblasti prevádzky.
12/ V roku 2018 po prvý krát prišlo takmer plne digitálne pracovisko v nákladnom automobile. Multimediálny kokpit bol uvedený na trh v piatej generácii modelu Mercedes-Benz Actros. Tradičný prístrojový panel nahradia dve obrazovky s vysokým rozlíšením.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (1500x1417px, 830.04 kB)

Fotografia 2 (3543x2362px, 2.79 MB)

Fotografia 3 (3543x2362px, 2.23 MB)

Fotografia 4 (3543x2362px, 3.22 MB)

Fotografia 5 (3543x2362px, 2.78 MB)

Fotografia 6 (3543x2362px, 2.73 MB)

Fotografia 7 (3543x2362px, 2.44 MB)

Fotografia 8 (3543x2362px, 2.9 MB)

Fotografia 9 (3543x2362px, 3.04 MB)

Fotografia 10 (3543x2362px, 1.45 MB)

Fotografia 11 (2916x2395px, 3.53 MB)

Fotografia 12 (4961x3717px, 4.49 MB)