Používame Cookies

Press centrum spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. používa technológiu Cookies pre štatistické účely o návštevnosti. V prípade, že naďalej budete používať túto webstránku, súhlasíte s použitím Cookies.

Mediálne centrum

Výrobný závod Mercedes-Benz Wörth spustí sériovú výrobu modelu eActros v roku 2021

Vydané 24. 9. 2020

  • Mercedes-Benz eActros bude schádzať z výrobnej linky závodu v meste Wörth
  • Vozidlá s elektrickým pohonom budú flexibilne integrované do prebiehajúcej výroby
  • Vo výrobe vzniknú nové oblasti úloh
  • eActros: ťažké nákladné motorové vozidlo pre trvalo udržateľnú prepravu, ktoré je lokálne CO₂ neutrálne
  • Od roku 2022 CO₂ neutrálne: celý závod v meste Wörth prejde na ekologickú zelenú výrobu

Stuttgart/Wörth am Rhein. „Now & Next“ – S týmto mottom dnes v prevádzke Wörth predstavujú nákladné motorové vozidlá Mercedes-Benz nové produkty a poskytujú náhľad na budúcnosť trvalo udržateľnej mobility. Medzi predstavenými novinkami je aj prototyp akumulátorového elektrického vozidla eActros určený na ťažkú distribučnú prepravu, ktorý je veľmi blízky sériovej podobe a ktorý ponúka konkrétny pohľad na budúce sériové vozidlo. Začiatok sériovej výroby je naplánovaný na rok 2021 vo výrobnom závode Wörth – bude prebiehať popri výrobe nákladných motorových vozidiel so spaľovacím motorom. eEconic, ktorý je navrhnutý špeciálne na použitie v komunálnom nasadení, je založený na vozidle Mercedes-Benz eActros a do sériovej výroby sa dostane v roku 2022.

Dr. Matthias Jurytko, vedúci prevádzky a výroby vo výrobnom závode Wörth: „Mám mimoriadnu radosť z toho, že v budúcnosti budeme vyrábať prvú generáciu vozidla Mercedes-Benz eActros práve tu, vo výrobnom závode Wörth. Začiatok sériovej výroby v budúcom roku predstavuje pre prevádzku a región významný míľnik. Rozširujeme tým portfólio výrobného závodu Wörth a dôsledne smerujeme k CO2 neutrálnej preprave.“ Elektrická mobilita otvára možnosti aj zamestnancom vo výrobe, pretože vďaka nej vznikajú nové oblasti úloh a profily pracovných pozícií. Dr. Matthias Jurytko: „Prevádzka sa v súčasnosti naplno pripravuje na požiadavky späté s výrobou nákladných motorových vozidiel v súvislosti s elektrickým pohonom. V súčasnosti napríklad školíme našich budúcich odborníkov v oblasti vysokého napätia – to sú nevyhnutné zručnosti, pokiaľ ide o montáž akumulátorov vozidiel a výstavbu elektrických nákladných motorových vozidiel.“

Rozhodnutie pre túto prevádzku podporili aj samotní zamestnanci. Thomas Zwick, predseda podnikovej rady výrobného závodu Wörth: „To, že závod v meste Wörth bol vybraný pre produkciu prvého sériového modelu eActros je veľmi dobrým a dôležitým signálom, predovšetkým v týchto časoch. Na dosiahnutí tohto cieľa sme tvrdo pracovali a som hrdý na to, že nám bola zverená výroba našich budúcich produktov. Týmto spôsobom zabezpečujeme zamestnanosť v prevádzke a spolu s personálom si dláždime cestu, ktorú pred sebou máme: transformácia celého odvetvia smerom k novým pohonom, väčšej flexibilite a prepojeniu.“

Flexibilná výroba nákladných motorových vozidiel: elektrické a konvenčné modely z veľkej časti na jednej výrobnej linke
Elektrické modely nákladných motorových vozidiel budú popri verziách s konvenčnými pohonmi flexibilne integrované do výroby. V zásade by mala byť výstavba rôznych typov vozidiel čo najviac integrovaná a základná konštrukcia vozidla by sa mala vyrábať na jednej linke – bez ohľadu na to, či bude do vozidla zabudovaný konvenčný spaľovací motor alebo elektrické hnacie ústrojenstvo. V závislosti od typu vozidla sa vo výrobnom procese vykonajú určité prispôsobenia. Inštalácia rôznych nekonvenčných komponentov pohonu sa uskutočňuje v rámci samostatného procesu, rovnako ako aj montáž elektrického hnacieho ústrojenstva v prípade vozidla eActros: srdcom budúcej výroby vozidla eActros je výrobná hala v budove 75 výrobného závodu Wörth. V tejto výrobnej hale prebieha už približne rok prestavba a prípravy na nový výrobný proces. Súčasťou príprav je okrem iného vybudovanie novej montážnej linky, na ktorej bude v budúcnosti prebiehať výroba celej elektrickej architektúry vozidla eActros, predovšetkým jeho vysokovoltových komponentov a ich následné uvedenie do prevádzky. Na dokončenie a výstupnú kontrolu budú nakoniec vozidlá integrované späť do bežného výrobného procesu.

eActros v sériovej podobe: vynikajúci výkon
Na autosalóne IAA 2016 predstavila spoločnosť Mercedes-Benz Trucks ako prvý výrobca na svete ťažké elektrické nákladné motorové vozidlo. Začiatkom roku 2018 oslávil technologický líder svetovú premiéru komplexne zdokonaleného modelu Mercedes-Benz eActros a od jesene 2018 prebiehajú u zákazníkov intenzívne praktické testy. Na výrobe vozidiel určených na zákaznícke testy spolupracovali prevádzky Wörth, Mannheim a Stuttgart.

Poznatky získané zo zákazníckych testov prúdia priamo do ďalšieho vývoja prototypu a budú prúdiť až dovtedy, kým vozidlo nebude pripravené na sériovú výrobu. Testy zatiaľ preukázali: eActros s čisto elektrickým pohonom s akumulátormi je ideálnym vozidlom na trvalo udržateľnú ťažkú distribučnú prepravu. eActros v mestskej premávke, pri jazdách na diaľniciach alebo mimo obcí v ničom nezaostáva v porovnaní s tradičným naftovým nákladným motorovým vozidlom, pokiaľ ide o dostupnosť a realizáciu výkonov. Dojazd prototypu na úrovni približne 200 kilometrov sa osvedčil ako úplne reálny – bez ohľadu na prípustné zaťaženie, priebeh trasy alebo topografiu. Zdá sa, že vodiči sú veľmi očarení nepretržitou dostupnosťou krútiaceho momentu v celom rozsahu rýchlosti. Okrem toho uvádzajú najmä príjemný pocit z pokojnej jazdy. Pri predvídavom spôsobe jazdenia možno rekuperáciou navyše spätne získať elektrickú energiu.

Sériové nákladné motorové vozidlo eActros bude v niektorých bodoch – napríklad v súvislosti s dojazdom, hnacím výkonom a bezpečnosťou – výrazne prekonávať doterajší prototyp. Dokonca aj v oblasti užitočného zaťaženia bude sériový variant modelu eActros na jednej úrovni s konvenčným modelom Actros. eActros bude na trh uvedený ako dvojnápravové a trojnápravové vozidlo. Divízia Daimler Trucks zakomponuje vozidlo do komplexného ekosystému, ktorého súčasťou budú aj ponuky poradenstva týkajúce sa e-mobility. Do ponuky poradenstva patria aj analýzy trás, kontroly možných dotácií, podpora v súvislosti s operatívnou integráciou autoparkov a vypracovanie vhodných riešení nabíjacej infraštruktúry.

Investícia do budúcnosti: elektrifikácia aj v prípade vozidla Econic
Okrem vozidla eActros by mal od roku 2022 z linky vo výrobnom závode Wörth schádzať aj Mercedes-Benz eEconic s elektrickým pohonom s akumulátormi. Divízia Daimler Trucks tým urobí ďalší krok pri elektrifikácii nákladných motorových vozidiel. eActros bude predstavovať technický základ vozidla eEconic. Obe vozidlá budú využívať výhody globálnej platformovej stratégie divízie Daimler Trucks & Buses. Takto možno plynulo rozšíriť sériovú výrobu elektrických modelov. Vďaka svojim ergonomickým a bezpečným vlastnostiam je eEconic vhodný ako vozidlo na zber odpadu v rámci komunálnych služieb, predovšetkým v mestskej premávke. Takéto použite je pre nákladné vozidlá s elektrickým pohonom s akumulátormi mimoriadne vhodné, keďže trasy týchto vozidiel sú pomerne krátke, sú pevne stanovené, dosahujú približne 100 kilometrov a vyžadujú si časté zastavovanie a opätovné rozbiehanie sa.

Divízia Daimler Trucks dôsledne presadzuje transformáciu obchodného modelu na lokálne CO2 neutrálnu budúcnosť. Do globálnej výrobnej siete Mercedes-Benz Trucks sa bude investovať aj v budúcnosti. Dôraz sa kladie najmä na opatrenia v oblasti infraštruktúry a investície do špeciálnych strojov a technických zariadení.

CO2 neutrálna bude aj výroba v prevádzke Wörth
Divízia Daimler Trucks & Buses udáva okrem toho v Nemecku a Európe smerovanie „zelenej“ výroby: všetky nemecké a európske závody majú byť do roku 2022 vybavené systémom napájania energiou s neutrálnou bilanciou CO2. Nasledovať budú všetky ostatné závody. Konkrétne to znamená, že existujúce závody na výrobu nákladných motorových vozidiel a autobusov budú získavať elektrickú energiu iba z obnoviteľných zdrojov. Závod Wörth tiež postupne prechádza na zelenú výrobu, čím prispieva k dekarbonizácii Daimler Trucks.

O závode Mercedes-Benz Wörth
Najväčší montážny závod nákladných motorových vozidiel Mercedes-Benz bol založený vo Wörthe nad Rýnom v roku 1963 a vyrába nákladné motorové vozidlá Mercedes-Benz Arocs, Atego – a už viac ako 20 rokov najúspešnejšie ťažké nákladné motorové vozidlo na svete Actros. Vyrábajú sa tu aj špeciálne nákladné motorové vozidlá Mercedes-Benz Econic, Unimog a Zetros. Denne opúšťa Wörth až 470 nákladných motorových vozidiel vyrobených na základe požiadaviek zákazníka. „Kvalitu vyrobenú vo Wörthe“ si cenia zákazníci vo viac ako 150 krajinách. Prevádzka vo Wörthe nad Rýnom je kompetenčným centrom nákladných vozidiel Mercedes-Benz v celosvetovom výrobnom združení. Okrem toho disponuje závod Mercedes-Benz Wörth viac ako 50-ročnými skúsenosťami s výrobou CKD (kompletne rozmontované) a dodáva súpravy vozidiel na lokálnu finálnu montáž na mnohé zámorské trhy – do dnešného dňa viac ako 750 000 súprav. Závod Mercedes-Benz Wörth s počtom približne 10 300 zamestnancov je druhým najväčším zamestnávateľom v Porýní-Falcku.

Na fotografiách:
1-3/ eEconic
4/ Dr. Matthias Jurytko, vedúci prevádzky a výroby vo výrobnom závode Wörth
5-6/ eActros


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (8256x5504px, 2.97 MB)

Fotografia 2 (6235x3508px, 5.16 MB)

Fotografia 3 (6605x4404px, 10.05 MB)

Fotografia 4 (4891x3668px, 3.55 MB)

Fotografia 5 (6048x4024px, 5.58 MB)

Fotografia 6 (6048x4024px, 3.89 MB)