Používame Cookies

Press centrum spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. používa technológiu Cookies pre štatistické účely o návštevnosti. V prípade, že naďalej budete používať túto webstránku, súhlasíte s použitím Cookies.

Mediálne centrum

Asistenčné systémy Mercedes-Benz v roku 1985: tri prvky pre väčšiu bezpečnosť

Vydané 5. 10. 2020

  • Na autosalóne IAA 1985 predstavuje Mercedes-Benz asistenčné systémy ASD, ASR a 4MATIC
  • Vodič je aktívne podporovaný, najmä pri nepriaznivých podmienkach na vozovke
  • ASR a ABS tvoria základ elektronického systému stabilizácie ESP®

Stuttgart. Premiéra inovatívneho systému: Mercedes-Benz predstavuje na jeseň v roku 1985 na medzinárodnej výstave automobilov (IAA) vo Frankfurte automaticky pripájaný náhon na všetky kolesá 4MATIC. Táto novinka sa dostáva do centra pozornosti a dopĺňa ju menej nápadný, ale zato nemenej dôležitý automatický zverný diferenciál (ASD). Ďalšou novinkou spred 35 rokov je debut regulácie preklzávania hnacích kolies (ASR). Jednoznačné posolstvo troch inovácií: v kritických situáciách nie je vodič odkázaný sám na seba, ale jeho vozidlo ho podporuje.

V tlačovej informácii Mercedes-Benz týkajúcej sa IAA z roku 1985 sa uvádza: „Najmodernejšia automobilová technika a hydraulika v kombinácii s inteligentnou elektronikou ukazujú perspektívy v oblasti systémov náhonov, ktoré významným spôsobom prekračujú možnosti dovtedy zvyčajných pomocných prostriedkov na zvýšenie trakcie. Automatický zverný diferenciál (ASD), regulácia preklzávania hnacích kolies (ASR) a Mercedes-Benz 4MATIC sú výsledkom a obsahom koncepcie jazdnej dynamiky Mercedes-Benz, ktorá určuje nové štandardy vo vzťahu medzi človekom a vozidlom.“ ASD, ASR a 4MATIC sa pripájajú k dlhej tradícii elektronických asistenčných systémov z dielne Mercedes-Benz, ktorej história sa začína písať v roku 1978 sériovým vyhotovením protiblokovacieho systému (ABS) a ku ktorej dodnes pribúdajú stále nové komponenty.

Automatický zverný diferenciál (ASD): systém pracuje elektrohydraulicky. Slúži ako pomoc pri rozjazde a pri pretáčaní kolies do rýchlosti 25 km/h uzamkne diferenciál na 100 percent, aby sa dosiahla lepšia trakcia. Na tento účel zisťuje riadiaca jednotka rýchlosť poháňaných kolies. Počas 90. rokov 20. storočia sa systém nahrádza reguláciou preklzávania hnacích kolies, ktorá sa pôvodne ponúkala paralelne s automatickým zverným diferenciálom.

Regulácia preklzávania hnacích kolies (ASR): tento systém účinkuje proti pretáčaniu kolies a vybočeniu poháňaného kolesa tak, že reguluje vzájomné pôsobenie pozdĺžnych síl medzi pneumatikou a vozovkou. ASR pritom účinkuje na brzdy, ako aj na krútiaci moment motora. Týmto spôsobom systém stabilizuje rozjazd na povrchu so slabou priľnavosťou, napríklad na ľade, snehu, mokrých dlažobných kockách a štrku. Pri použití snehových reťazí umožňuje vypínač snehových reťazí preklz až do rýchlosti 60 km/h. Softvér z dielne vlastného vývojového oddelenia pre elektriku/elektroniku koncernu obmedzuje kompenzačný pohyb druhého kolesa v diferenciáli prostredníctvom lamelovej uzávierky. Systém možno objednávať od jesene 1985, spočiatku výhradne v nových osemvalcových modeloch Triedy S (konštrukčný rad 126). Pôvodný príplatok predstavuje 2 850 DM. Neskôr je systém ASR k dispozícii aj pre šesťvalcové modely konštrukčného radu 126, ako aj pre jednotlivé modely Triedy E (konštrukčného radu 124) a vozidla SL (konštrukčného radu R 107). Okrem protiblokovacieho systému (ABS), ktorého senzorika využíva nové systémy, tvorí regulácia preklzávania hnacích kolies základ elektronického systému stabilizácie ESP® predstaveného v roku 1995, ktorý patrí od roku 1999 do sériového rozsahu výbavy všetkých konštrukčných radov osobných motorových vozidiel značky Mercedes-Benz.

Náhon na všetky kolesá 4MATIC: nové kombi (konštrukčného radu S 124) sa na autosalóne IAA 1985 stáva lákadlom na výstavnej ploche Mercedes-Benz. Pri pohľade na zadnú časť modelu 300 TE zaujme označenie 4MATIC. Označuje novovyvinutý trakčný systém, ktorý oslavuje svoju premiéru v šesťvalcových modeloch konštrukčného radu 124. Náhon 4MATIC cielene aktivuje náhon na predné kolesá a uzávierku diferenciálu v situáciách, pri ktorých nestačí normálny náhon na zadné kolesá. Napríklad na snehu alebo ľade či na mokrom alebo sypkom podklade. Srdcom náhonu 4MATIC je jednostupňová rozdeľovacia prevodovka s otvoreným medzinápravovým diferenciálom, ktorý vyrovnáva otáčky medzi nápravami. Je priamo spojený s automatickou prevodovkou a spolu s motorom, meničom krútiaceho momentu a náhonom na prednú nápravu tvorí úplnú hnaciu jednotku. Vývoj pokračuje: v roku 1997 predstavuje Mercedes-Benz v Triede E konštrukčného radu 210 novovyvinutý náhon 4MATIC. Od predchádzajúcej verzie sa líši tým, že má teraz stály náhon na všetky kolesá s rozdeľovaním krútiaceho momentu od 35 až po 65 percent na prednú a zadnú nápravu. Uzávierky diferenciálu sú nahradené systémom 4ETS (systém elektronického riadenia trakcie), ktorý pri preklzujúcich kolesách automaticky zasahuje brzdami. Od roku 2013 ponúka Mercedes-Benz opäť zdokonalený stály náhon na všetky kolesá 4MATIC s plne variabilným rozdeľovaním momentu. Je založený na architektúre náhonu na predné kolesá s priečne zabudovanými motormi a vyznačuje sa, rovnako ako ostatné verzie náhonu 4MATIC, veľkými rezervami trakcie a vynikajúcou agilnosťou v kombinácii s vyššou bezpečnosťou jazdy a lepšou energetickou účinnosťou. Vďaka tomu je k dispozícii technika 4x4 prispôsobená všetkým kategóriám vozidiel.

Legendárna kampaň 4MATIC: pod heslom „Technológia prekonáva meteorológiu“ spúšťa Mercedes-Benz v roku 2012 reklamnú kampaň na stály náhon na všetky kolesá 4MATIC. Kľúčová fráza: „Či už je zima alebo mokro. Nezáleží na tom. Na zime zostáva nebezpečná len jedna vec: cesta k vozidlu.“

Na fotografiách:
1/ 4MATIC: inteligentný pohon všetkých kolies. Modelová rada

2-4/ V konštrukčnom rade 124 (1985 až 1995) zažili na jeseň 1985 premiéru systémy dynamiky jazdy ako automatický zverný diferenciál (ASD), regulácia preklzávania hnacích kolies (ASR), automaticky pripájaný náhon na všetky kolesá 4MATIC.

5 / Automaticky pripájaný náhon na všetky kolesá 4MATIC v sedane konštrukčného radu 124. Grafika z roku 1986.

6 / Mercedes-Benz typ 300 E 4MATIC. Pohon všetkých kolies 4MATIC bol predstavený v roku 1985 v konštrukčnom rade 124 (1985 až 1995) spolu s automatickým zverným diferenciálom (ASD) a reguláciou preklzávania hnacích kolies (ASR).

7 / Mercedes-Benz typ 300 D 4MATIC. Pohon všetkých kolies 4MATIC bol predstavený v roku 1985 v konštrukčnom rade 124 (1985 až 1995) spolu s automatickým zverným diferenciálom (ASD) a reguláciou preklzávania hnacích kolies (ASR).

8 / Mercedes-Benz Typ 260 D 4MATIC. Pohon všetkých kolies 4MATIC bol predstavený v roku 1985 v konštrukčnom rade 124 (1985 až 1995) spolu s automatickým zverným diferenciálom (ASD) a reguláciou preklzávania hnacích kolies (ASR).

9 / Mercedes-Benz typ 300 E 4MATIC. Pohon všetkých kolies 4MATIC bol predstavený v roku 1985 v konštrukčnom rade 124 (1985 až 1995) spolu s automatickým zverným diferenciálom (ASD) a reguláciou preklzávania hnacích kolies (ASR).

10 / V konštrukčnom rade 124 (1985 až 1995) zažili na jeseň 1985 premiéru systémy dynamiky jazdy ako automatický zverný diferenciál (ASD), regulácia preklzávania hnacích kolies (ASR), automaticky pripájaný náhon na všetky kolesá 4MATIC.

11 / Hnacie ústrojenstvo v modeli Mercedes-Benz E 280 4MATIC resp. E 320 4MATIC kombi konštrukčného radu 210 (1995 až 2002). Pohon všetkých kolies 4MATIC bol predstavený v roku 1985 v konštrukčnom rade 124 (1985 až 1995) spolu s automatickým zverným diferenciálom (ASD) a reguláciou preklzávania hnacích kolies (ASR).

12 /Mercedes-Benz typu E 280 4MATIC kombi konštrukčného radu 210 (1995 až 2002).

13 / Mercedes-Benz Trieda E sedan konštrukčného radu 210 (1995 až 2002), verzia 4MATIC, znázornenie hnacej sústavy.

14-18 / Classic Insight - Intelligent Drive - 25.09.18

19-21 / „Dernburg-Wagen" - prvý osobný automobil s pohonom všetkých kolies na svete: Spoločnosť Daimler-Motoren-Gesellschaft skonštruovala toto vozidlo v roku 1907. Používalo sa od roku 1908 v juhozápadnej Afrike, dnešnej Namíbii.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (6144x4096px, 5.7 MB)

Fotografia 2 (3522x2346px, 6.99 MB)

Fotografia 3 (2476x3608px, 6.73 MB)

Fotografia 4 (3555x2309px, 7.17 MB)

Fotografia 5 (3291x2501px, 8.31 MB)

Fotografia 6 (3544x2302px, 4.65 MB)

Fotografia 7 (3566x2300px, 4.11 MB)

Fotografia 8 (3590x2346px, 4.06 MB)

Fotografia 9 (3544x2349px, 4.4 MB)

Fotografia 10 (2541x2514px, 2.38 MB)

Fotografia 11 (6124x2943px, 8.56 MB)

Fotografia 12 (3568x2336px, 3.21 MB)

Fotografia 13 (3624x2270px, 2.81 MB)

Fotografia 14 (3543x2362px, 2.27 MB)

Fotografia 15 (3543x2362px, 2.31 MB)

Fotografia 16 (3543x2362px, 2.32 MB)

Fotografia 17 (3543x2362px, 2.37 MB)

Fotografia 18 (3351x5027px, 4.99 MB)

Fotografia 19 (3658x2216px, 2.41 MB)

Fotografia 20 (3560x2559px, 2.86 MB)

Fotografia 21 (4128x2666px, 7.56 MB)