Používame Cookies

Press centrum spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. používa technológiu Cookies pre štatistické účely o návštevnosti. V prípade, že naďalej budete používať túto webstránku, súhlasíte s použitím Cookies.

Mediálne centrum

Hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete: vyhráva ten, kto nabíja!

Vydané 16. 7. 2020

Stuttgart. Na ceste k CO₂ neutrálnej mobilite tvorí technológia hybridného pohonu dobíjateľného zo siete dôležitý pilier stratégie pohonu Mercedes-Benz. V rámci rozhovoru vysvetľuje Dr. Torsten Eder, vedúci vývoja hnacích ústrojenstiev Mercedes-Benz, výhody hybridných vozidiel dobíjateľných zo siete a objasňuje rôzne mýty, ktorými je táto technológia opradená.

Pán Dr. Eder, prečo je technológia hybridného pohonu dobíjateľného zo siete pre Mercedes-Benz natoľko dôležitá? Neide v konečnom dôsledku skôr o kompromis než o premosťovaciu technológiu?

Torsten Eder: Zameranie našej stratégie pohonu je celkom jasné: Electric first! Naším cieľom je CO2 neutrálna mobilita. Súčasnú globálnu situáciu však musíme vnímať realisticky: v súčasnosti nie sú čisto akumulátorové elektrické vozidlá vhodné pre každého – napríklad z dôvodu, že v rozličných regiónoch má ešte nabíjacia infraštruktúra svoje medzery. Tu vstupujú do hry hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete. Zákazníkom ponúkajú výhody oboch svetov: jazdu v meste na elektrický pohon a dojazd spaľovacieho motora na dlhých cestách spolu s príslušnou infraštruktúrou. Vďaka tomu predstavujú jeden z našich najdôležitejších nástrojov na efektívne a rýchle zníženie emisií CO2. Nová Trieda S dosahuje úplne novú úroveň, okrem iného vďaka umelej inteligencii, ale predovšetkým aj v oblasti elektrifikácie prispôsobenej potrebám. Váš hybridný pohon dobíjateľný zo siete bude nastavovať nové štandardy v oblasti elektrického dojazdu – naším cieľom je 100 kilometrov.

Aký je dopyt po modeloch dobíjateľných zo siete?

Torsten Eder: Dopyt neustále rastie. Práve preto ponúkame takmer v každom konštrukčnom rade pod označením EQ Power hybridný model dobíjateľný zo siete – od Triedy A až po Triedu S a od GLA až po GLE. Do konca roku 2020 budeme ponúkať viac ako 20 variantov s pohonom dobíjateľným zo siete. Už len v našej rodine kompaktných vozidiel ponúkame šesť zo siedmych modelov s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete – s elektrickým dojazdom viac ako 70 kilometrov podľa NEDC. To znamená, že priemernú cestu do práce možno prejsť čisto elektricky.

Pre koho je vhodné hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete?

Torsten Eder: Najlepšiu voľbu predstavujú najmä pre dochádzajúcich. Sám jazdím na Triede E s dieselovým motorom a hybridným pohonom dobíjateľným zo siete a do práce dochádzam každý deň čisto elektricky. Moja spotreba paliva je tým pádom nulová, rovnako ako lokálne emisie. Kto denne prejde iba okolo 50 kilometrov, môže nabíjať doma alebo na pracovisku a na dlhé trasy jazdí iba cez víkendy alebo keď ide na dovolenku, z hybridného pohonu dobíjateľného zo siete získa značné výhody v oblasti spotreby. Svoje každodenné trasy totiž dokáže prejsť čisto elektricky. Jazdenie na elektrický pohon je okrem toho spravidla výhodnejšie ako použitie spaľovacieho motora.

A ako je to so spotrebou paliva, keď vodič potrebuje použiť aj spaľovací motor? Nie je normovaná spotreba napríklad 1,4 litra v prípade kompaktných vozidiel, ako napríklad pri Triede A, nereálna?

Torsten Eder: Údaje o normovanej spotrebe sú založené na zákonných predpisoch a slúžia najmä na účely transparentnosti a porovnateľnosti. To však neznamená, že by boli nereálne. Ak by ste denne jazdili okolo 90 kilometrov s naším modelom A 250 e (kombinovaná spotreba paliva: 1,6 – 1,4 l/100 km; kombinované emisie CO2: 36 – 32 g/km; kombinovaná spotreba elektriny: 15,3 – 14,8 kWh/100 km)[1] , v závislosti od štýlu jazdenia by sa vám pri plne nabitom akumulátore podarilo zo spomínaných 90 kilometrov prejsť čisto elektricky iba 70 kilometrov. Zvyšných 20 kilometrov by ste prešli pomocou spaľovacieho motora a na konci by ste dosiahli normovanú spotrebu 1,4 litra. Ak by ste teraz akumulátor znovu nabili a prešli ďalších 90 kilometrov – napríklad počas jazdy späť – túto normovanú spotrebu by ste neprekročili. Ak by ste však v jazde s prázdnym akumulátorom pokračovali, spotreba paliva by samozrejme stúpala. To znamená: čím častejšie nabíjate, tým nižšia je spotreba paliva. V prípade hybridného vozidla dobíjateľného zo siete hrá teda nabíjanie akumulátora rozhodujúcu úlohu pri efektívnom jazdení a využívaní výhod v oblasti spotreby. Jazdenie na elektrický pohon je preto spravidla výhodnejšie ako použitie spaľovacieho motora. V skratke: vyhráva ten, kto nabíja!

Keď však vodič jazdí ďalej s prázdnym akumulátorom, hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete spotrebuje určite viac paliva, pretože v dôsledku hybridného systému je výrazne ťažšie ako konvenčné vozidlo, však?

Torsten Eder: V prípade hybridného vozidla dobíjateľného zo siete neznamená zvýšená hmotnosť nevyhnutne aj zvýšenú spotrebu. Vďaka našej inteligentnej prevádzkovej stratégii dokáže vozidlo vďaka rekuperácii efektívne znova využiť brzdnú energiu. Tu je ďalší príklad: vykonali sme porovnávaciu jazdu s naším dieselovým hybridným vozidlom GLE 350 de (kombinovaná spotreba paliva: 1,3 – 1,1 l/100 km; kombinované emisie CO₂: 34 – 29 g/km; vážená spotreba elektriny: 28,7 – 25,4 kWh/100 km)[1] a konvenčným modelom GLE 350 d (kombinovaná spotreba paliva: 7,4 – 6,7 l/100 km; kombinované emisie CO₂: 195 – 177 g/km)[1]. Celkový výkon oboch vozidiel je porovnateľný. Dieselové hybridné vozidlo je v dôsledku druhého pohonného systému ťažšie asi o 400 kilogramov. Akumulátor sme vopred vybili, aby mali na začiatku obe vozidlá rovnaké podmienky. Obe vozidlá potom jazdili v rovnakom čase po rovnakej trase. Na konci spotreboval model GLE s hybridným pohonom dobíjateľným zo siete o viac ako 25 percent menej nafty než konvenčný model GLE. Dôvod je jednoduchý: pri spomaľovaní alebo jazde z kopca dokáže hybridné vozidlo brzdiť elektricky. Elektrický pohon sa zmení na generátor, ktorý rekuperuje, čím následne opäť nabíja akumulátor. Túto rekuperovanú energiu následne možno použiť na ďalšie jazdenie. Vďaka tomu sme mohli na našej porovnávacej trase jazdiť mestom elektricky.

Nie je náročné jazdiť efektívne s dvoma hnacími ústrojenstvami?

Torsten Eder: Vôbec nie. Stačí sa venovať len riadeniu. Na výber totiž ponúkame široký výber jazdných programov, ktoré možno ľubovoľne využívať. Keď však jazdíte iba z bodu A do bodu B, výber programov môžete jednoducho nechať aj na vozidlo. Naše vozidlá sú natoľko inteligentné, že automaticky zvolia ten najefektívnejší spôsob. Naša inteligentná a predvídavá prevádzková stratégia presne rozdelí dostupnú energiu na trasu, ktorú zadáte do navigačného systému. Ešte jeden príklad: jazdíte na trase dlhej 70 kilometrov, no váš elektrický dojazd je len 27 kilometrov. Až po diaľnicu jazdíte elektricky, kde sa automaticky spustí spaľovací motor – a to aj napriek tomu, že akumulátor má ešte dostatok energie. Vďaka inteligentnému navigačnému systému vozidlo vie, že neskôr ešte bude musieť prejsť mestom a elektrickú energiu si tak ušetrí. Prevádzková stratégia si tak automaticky vyberie ideálnu kombináciu spaľovacieho motora a elektromotora na celej trase.

Ako dlho trvá nabitie prázdneho akumulátora?

Torsten Eder: Naše kompaktné modely a GLE sú naše prvé hybridné vozidlá dobíjateľné zo siete, ktoré možno nabíjať aj jednosmerným prúdom na rýchlonabíjacích stojanoch. Kompaktné vozidlá sa z 10 na 80 percent nabijú približne za 25 minút. Vďaka našej aplikácii Mercedes me Charge možno prostredníctvom navigačného systému jednoducho vyhľadať bezplatné nabíjacie stojany. Táto aplikácia okrem toho ponúka aj priamy prístup k rýchlonabíjacím stojanom nabíjacej siete IONITY s integrovaným procesom platby. Doma trvá nabíjanie – napríklad prostredníctvom nabíjacej skrinky (wallbox) Mercedes-Benz – menej ako dve hodiny.

Vaše motto znie „Vyhráva ten, kto nabíja“. Ruku na srdce – ako to v skutočnosti vyzerá s nabíjaním?

Torsten Eder: Prístup k fungujúcej a celoplošnej infraštruktúre je kľúčovým faktorom úspechu pri prechode na elektrickú mobilitu. Táto zmena bude úspešná iba vtedy, ak budú automobilový priemysel, dodávatelia energie a politici úzko spolupracovať. Zmena si bude vyžadovať obrovské investície a konkrétne opatrenia aj nad rámec automobilového priemyslu. Faktom však tiež zostáva, že sme si vedomí našej zodpovednosti a svojou časťou sa snažíme prispieť k urýchleniu prechodu na elektrickú mobilitu. Štúdie predpokladajú, že približne 70 až 80 percent nabíjaní v Európe a regióne NAFTA bude prebiehať doma alebo na pracovisku, zatiaľ čo iba 20 až 30 percent bude prebiehať na verejných, resp. čiastočne verejných priestoroch. Ponúkame riešenia vhodné na všetky tri spôsoby nabíjania. Prostredníctvom aplikácie Mercedes me Charge poskytujeme napríklad našim zákazníkom komfortný prístup k jednej z najväčších nabíjacích sietí na svete. V rámci spoločného podniku IONITY budujeme spolu s ďalšími výrobcami vozidiel silnú rýchlonabíjaciu sieť pre elektrické vozidlá v Európe. V rámci tohto zámeru sa má do konca roku 2020 vybudovať približne 400 rýchlonabíjacích staníc, pričom každá z nich bude disponovať viacerými nabíjacími stojanmi. Pre rýchle a bezpečné nabíjanie doma ponúkame našim zákazníkom domácu nabíjaciu skrinku Mercedes-Benz/smart a vďaka projektu charge@Daimler spájame naše aktivity s cieľom vybudovať inteligentnú nabíjaciu infraštruktúru.

Na fotografiách:
1-3/ Dr. Torsten Eder, vedúci vývoja hnacích ústrojenstiev Mercedes-Benz.


[1] Udané hodnoty sú zistené „hodnoty NEDC-CO2“ v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Hodnoty spotreby paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Dojazd a spotreba elektrického prúdu boli zistené na základe nariadenia 692/2008/ES. Ako vymeriavací základ podľa zákona o elektromobilite (EmoG) je smerodajná iná hodnota. Ako vymeriavací základ pre daň z motorových vozidiel môže byť určujúca vyššia hodnota.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (4893x3262px, 4.95 MB)

Fotografia 2 (4727x2763px, 4.81 MB)

Fotografia 3 (5472x3648px, 6.02 MB)

Fotografia 4 (5472x3648px, 5.99 MB)

Fotografia 5 (5472x3648px, 5.96 MB)

Fotografia 6 (5169x3446px, 5.71 MB)

Fotografia 7 (5405x3044px, 5.77 MB)

Fotografia 8 (5472x3374px, 5.79 MB)

Fotografia 9 (5472x3648px, 5.74 MB)

Fotografia 10 (5472x2747px, 4.94 MB)

Fotografia 11 (4441x3268px, 4.89 MB)

Fotografia 12 (5472x3648px, 5.43 MB)

Fotografia 13 (5472x3078px, 5.54 MB)

Fotografia 14 (5472x3648px, 6.26 MB)

Fotografia 15 (5346x3007px, 7.56 MB)