Mediálne centrum

Elektricky poháňané transportéry nasadili pred 45 rokmi

Vydané 1. 6. 2017

Mercedes-Benz posúva svojou novou produktovou značkou EQ štandardy elektromobility budúcnosti. Tento vývoj čerpá podnety z histórie elektricky poháňaných automobilov spoločnosti Daimler dlhej viac ako 100 rokov. Medzi staršie pokrokové projekty patrí elektricky poháňaný ľahký transportér LE 306 značky Mercedes-Benz predstavený pred 45 rokmi.

Dobrá správa je jednoznačná: na boku LE 306 Mercedes-Benz je nápis Mercedes-Benz – ekologický vďaka elektrickému pohonu. Elektricky poháňaný ľahký transportér má premiéru pred 45 rokmi 13. a 14. marca 1972 v Bruseli. Vtedy je na sympóziu Electric Vehicle Study Days Medzinárodného združenia výrobcov elektrickej energie UNIPEDE (Union Internationale des Producteurs et Distributeurs d’Énergie Électrique) predstavený odbornej verejnosti. V lete spozná model LE 306 aj ostatná svetová verejnosť. Pretože počas Olympijských hier v roku 1972 je nasadená flotila skúšobných vozidiel. Krátko nato nasleduje dokonca veľká skúška s celkovým počtom 58 vozidiel. Mercedes-Benz pritom spolupracuje so spoločnosťou pre elektrickú cestnú premávku (GES), ktorá je založená začiatkom 70 rokov 20. storočia spoločnosťou Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk AG v Essene (RWE).

Priemyselnými partnermi vo vývoji LE 306 sú spoločnosti Kiepe (elektronické riadenie) a Varta (akumulátory). Základom LE 306 je transportér, ktorý stuttgartská automobilka sériovo ponúka so zážihovým motorom (L 207 a L 307, 52 kW/70 k) a s dieselovým motorom (L 206 D a L 306 D, 44 kW/60 k). Značka Mercedes-Benz integrovala tento ľahký transportér po prevzatí spoločnosti Hanomag-Henschel vtedajšou Daimler-Benz AG do vlastného modelového programu. Jeho následníkom je konštrukčný rad transportérov T 1 alebo TN, vyvinutý úplne vo vlastnej réžii a predstavený v roku 1977, ktorý je známy aj pod označením Brémsky transportér.

Model LE 306 je poháňaný jednosmerným derivačným motorom s cudzím budením s výkonom 35 až 56 kW. Ten dostáva energiu z akumulátora s hmotnosťou 860 kilogramov s napätím 144 voltov a kapacitou 22 kilowatthodín. Ten stačí na to, aby ľahký transportér s jednotonovým užitočným zaťažením prešiel rýchlosťou až 80 km/h vzdialenosť medzi 50 a 100 kilometrov.

Na zvýšenie dojazdu na praktický rozsah nasadenia vymysleli inžinieri pre akumulátor výmenný systém: systém priečnej výmeny techniky prestrčením umožňuje výmenu akumulátora v priebehu niekoľkých minút. „Vybitý akumulátor je zboku vytiahnutý nabíjacou stanicou, zatiaľ čo je súčasne z opačnej strany zasunutá nová zostava. Netrvá to dlhšie ako normálny proces tankovania,“ uvádza sa v prospekte Mercedes-Benz z roku 1974 pre LE 306.

A počas prevádzkových prestávok možno akumulátor nabíjať vo vozidle cez nabíjačku napájanú zo siete. Okrem toho pracuje motor počas brzdenia ako generátor a premieňa pohybovú energiu na elektrickú, ktorá sa ukladá v akumulátore. Tento hospodárny princíp rekuperácie prevzali súčasné hybridné a elektrické automobily.

Dlhá tradícia s elektrickou trakciou

Model LE 306 spred 45 rokov je medzníkom značky Mercedes-Benz na ceste k modernému elektrickému vozidlu. Špecializovaný magazín Lastauto Omnibus to takto vnímal už v čísle 4 v roku 1972, v ktorom k prototypu predstavenému v Bruseli uvádza: „Transportér Mercedes s elektrickým pohonom sa od vozidiel so spaľovací motorom odlišuje iba nepodstatne. Obsluha je jednoduchšia ako na vozidle s automatickou prevodovkou.“

Magazín však ešte kriticky posudzuje dojazd a náklady na techniku akumulátora. „Elektrický pohon podľa nášho názoru stojí a padá na vývoji nových akumulátorov energie,“ uvádza v roku 1972. Použité olovené akumulátory sú napokon ešte úzko príbuzné s elektrickými akumulátormi, aké sa používali v elektrických vozidlách približne 70 rokov predtým začiatkom 20. storočia.

Rakúska spoločnosť Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) vyrába v rokoch 1906 až 1912 (od roku 1909 aj DMG v Berlin-Marienfelde) elektrické vozidlá typu Mércèdes Électrique s motormi v nábojoch kolies poháňanými elektricky z akumulátora. V ponuke sú v početných variantoch karosérie od osobného vozidla cez úžitkové vozidlá rôznych veľkostí až po požiarnické vozidlo. Súbežne s tým vznikajú aj sériové hybridné modely typu Mércedès Mixte. Mercedes-Benz okolo roku 1970 obnovuje ďalší vývoj oboch technológií. Spoločnosť už v roku 1969 predstavuje na Medzinárodnej automobilovej výstave (IAA) vo Frankfurte nad Mohanom hybridný autobus OE 302.

Mercedes-Benz vyvíja po modeli LE 306 ďalej elektrický pohon v rôznych typoch vozidiel. Medzi nimi sú opäť aj transportéry: na báze T 1 boli vyvinuté poštový transportér 307 E (1980) s užitočným zaťažením 1,45 t a dojazdom 70 kilometrov, ako aj komunálne vozidlo 308 E (1988). MB 100 E (1992) je testovaný v rámci poľnej skúšky na ostrove v Baltskom mori Rügen s rozličnými systémami akumulátorov (sodík-chlorid niklu, sodík-síra, nikel-kadmium) a od roku 1994 ponúkaný s gélovým oloveným akumulátorom.

Dojazd elektrických dodávok značky Mercedes-Benz sa zvyšuje s každým ďalším krokom vývoja: Sprinter 308 E (1995) s takzvaným vysokoenergetickým akumulátorom Zebra má dojazd približne 100 kilometrov, Vito 108 E (1996) s 420 kilogramovým sodíkovo-niklovým akumulátorom prejde už 150 kilometrov. Avšak, súčasný automobilový trh ešte nie je zrelý na veľkosériové nasadenie príslušných vozidiel. Kontinuálny výskum a vývoj stuttgartskej automobilky však koncepciu transportérov jazdiacich lokálne bez emisií posúva každým ďalším návrhom vozidla bližšie k všednému dňu: až po Vito E-CELL s lítium-iónovým akumulátorom (2010), novú produktovú značku EQ a v sieti zapojený, plnoelektrický model Vision Van. Táto štúdia má premiéru v roku 2016 a predstavuje nápady na vývoj budúcich generácií transportérov značky Mercedes-Benz.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (5184x3456px, 7.81 MB)

Fotografia 2 (2703x2548px, 2.48 MB)

Fotografia 3 (2490x2506px, 1.46 MB)

Fotografia 4 (2480x3507px, 2.77 MB)

Fotografia 5 (2703x1571px, 3.07 MB)