Mediálne centrum

Ďalšia bezpečnostná funkcia na oslavu jubilea: Mercedes-Benz Vito spoľahlivým partnerom už 25 rokov

Vydané 29. 3. 2021

Stuttgart. Spoľahlivý, odolný a bezpečný: Mercedes-Benz Vito sa v priebehu štvrťstoročia etabloval v mnohých odvetviach ako priestranný a flexibilný spoločník v segmente stredne veľkých úžitkových vozidiel. V súvislosti s 25. výročím uvedenia na trh teraz zákazník pri objednávke všestranného úžitkového vozidla získa v kombinácii s asistentom sledovania mŕtveho uhla aj výstrahu pred križujúcimi účastníkmi cestnej premávky bezplatne. Už pre modernizáciu z roku 2020 integrovala divízia Mercedes-Benz Vans do modelu Vito ďalšie bezpečnostné a asistenčné systémy v podobe systému DISTRONIC, aktívneho asistenta brzdenia a digitálneho vnútorného zrkadla. Od uvedenia prvej generácie na trh v roku 1996 bolo celkovo predaných viac ako 1,8 milióna kusov tohto úspešného konštrukčného radu.

K 25. výročiu uvedenia na trh si teraz možno Mercedes-Benz Vito objednať s rozšírenými bezpečnostnými asistentmi. Výstraha pred križujúcimi účastníkmi cestnej premávky za vozidlom detekuje križujúcich účastníkov cestnej premávky pri cúvaní až do rýchlosti 10 km/h, napríklad pri cúvaní z výjazdu alebo medzery na zaparkovanie. Na možný zdroj nebezpečenstva upozorňujú opticky aj akusticky červené trojuholníky v zrkadle. Táto funkcia je k dispozícii v kombinácii s asistentom sledovania mŕtveho uhla.

Model Vito, ktorý bol v roku 2020 modernizovaný z technického aj optického hľadiska, je vďaka novým štvorvalcovým dieselovým motorom a vyváženejšiemu pomeru ceny a výkonu atraktívnejší než kedykoľvek predtým. Na výber je päť efektívnych štvorvalcových dieselových motorov z motorovej rodiny OM654 a OM622 v rôznych výkonových stupňoch, pričom vrchol tvorí variant s výkonom 174 kW (237 k). Špičkový agregát s označením Vito 124 CDI, výkonom 174 kW (237 k) a krútiacim momentom 500 Nm (kombinovaná spotreba paliva 7,9 - 6,9 l / 100 km, kombinované emisie CO2 207- 181 g/km[1] je exkluzívne vyhradený pre verzie Tourer a Mixto, ktoré sa prihlasujú ako osobné motorové vozidlá. Medzi ďalšie novinky aktuálnej generácie modelu Vito patrí kvalitnejšie portfólio infotainmentov, automatická prevodovka 9G-TRONIC, vzduchové odpruženie AIRMATC pre viac komfortu jazdy či ďalšie bezpečnostné systémy. Modernizáciu modelu dotvárajú svieže dizajnové prvky v interiéri, ako aj exteriéri.

Prvá generácia: s priečne uloženými štvorvalcovými dieselovými a zážihovými motormi

S kompaktným modelom Vito predstavil Mercedes-Benz v roku 1996 kompletne novovyvinuté ľahké úžitkové vozidlo v triede 2,6 až 2,8-tonových vozidiel a v danom segmente odštartoval novú éru. Už samotný názov upozorňuje na novú epochu ľahkých úžitkových vozidiel: namiesto kombinácie písmen a číslic dostal nový člen rodiny názov Vito – priama referencia na jeho „rodisko“, tradičný závod na výrobu ľahkých úžitkových vozidiel v baskickom hlavnom meste Vitoria-Gasteiz.

Nový model, ktorý bol v Španielsku a Portugalsku predstavený už koncom roka 1995, spájal atraktívny dizajn s kompaktnými rozmermi. Pri výške vozidla na úrovni 1,89 metra vošlo toto stredne veľké úžitkové vozidlo do každej garáže. Napriek tomu disponovalo na rozlohou ložnej plochy 3,6 m2 a objemom približne 5 m3, vďaka čomu sa do modelu Vito dal bez problémov naložiť aj neskladný tovar. Vtedajší model s predným náhonom a užitočným zaťažením na úrovni jednej tony sa hodil aj na prepravy ťažkého tovaru. Priečne uložené štvorvalcové dieselové a zážihové motory si vyžadovali minimálny priestor na zabudovanie a zároveň sa vyznačovali nízkou spotrebou a dobrými jazdnými výkonmi. Odborníci z odvetvia a odborná verejnosť nováčika okamžite ocenili a udelili mu titul „Van of the Year 1996“. Dopyt po modeli Vito zostal aj po roku 1999 vďaka modernizácii modelu na vysokej úrovni. Do roku 2003 sa značke Mercedes-Benz podarilo predať takmer 473 000 vozidiel prvej generácie.

Druhá generácia: s náhonom na zadné kolesá, väčšou mierou komfortu a väčšou rozmanitosťou

V júli roku 2003 došlo k výmene generácií. Kompletne prepracovaný model Vito sa už nespoliehal na náhon na predné, ale na zadné kolesá. Ponuku modelov okrem toho doplnil variant s náhonom na všetky kolesá, ktorý sprístupnil odolnému transportéru aj nespevnené cesty. K dispozícii bola ešte výkonnejšia paleta motorov: zatiaľ čo dieselový špičkový variant dosahoval výkon 165 kW/224 k pri 3800 ot./min, špičkový benzínový motor V6 poskytoval výkon 190 kW (258 k) pri 5900 ot./min.

V závislosti od modelového variantu narástla aj dĺžka vozidla až o 58 centimetrov na 5,24 metra v najdlhšom vyhotovení, rázvor narástol o 43 centimetrov, maximálne na 3,43 metra. Po prvýkrát s troma rôznymi dĺžkami nadstavieb, dvoma výškami strechy a piatimi rozličnými motormi nový model Vito spĺňal rozmanité požiadavky rôznych odvetví nad očakávania. Tento výrazný evolučný skok sa vyplatil: európska porota v roku 2005 udelila modelu Vito titul „Van of the Year“.

Druhá generácia modelu Vito znamenala míľnik aj z hľadiska elektrifikácie: Mercedes-Benz už v ranom štádiu zintenzívnil vývoj alternatívnych pohonov a už v roku 2010 vyrobil malú, 100-kusovú sériu modelu Vito E-CELL. Transportér poháňaný akumulátorom disponoval elektromotorom s výkonom 70 kW (95 k) a lítium-iónovým akumulátorom s kapacitou 32 kWh. Po skúšobnej fáze nasledovala počnúc aprílom 2011 expedícia prvých čisto elektrických transportérov priamo z výrobného závodu.

Druhá generácia modelu Vito prekonala úspešného predchodcu a v najlepšom roku predaja sa podarilo predať približne 80 000 kusov. Celkovo predal Mercedes-Benz takmer 750 000 kusov stredne veľkého transportéra druhej generácie.

Tretia generácia modelu Vito: ešte všestrannejšia a atraktívnejšia

V máji 2014 oslávila svoju premiéru tretia generácia modelu Vito. S novým dizajnom narástla novinka pri nezmenenom rázvore až o 13 centimetrov do dĺžky, maximálne na 5,37 metra, vďaka čomu ponúkla ešte viac miesta pre náklad a cestujúcich. Pokiaľ ide o náhon majú zákazníci ešte väčší výber: okrem náhonu na zadné a všetky kolesá je v kombinácii so základným dieselovým motorom, ktorý sa dodáva v dvoch výkonových stupňoch, k dispozícii opäť aj náhon na predné kolesá. Popri stredne veľkom transportéri s konvenčným pohonom vzrástla aj elektrická ponuka: od roku 2018 je k dispozícii čisto elektrický model eVito. Celkovo sa od roku 2014 predalo viac ako 600 000 vozidiel zo všetkých aktuálnych variantov modelu Vito.

Model eVito Tourer: priekopník v segmente mestskej osobnej prepravy, ktorý jazdí lokálne bez emisií

S modelom eVito značka Mercedes-Benz predostrela už v roku 2018 smerovanie trvalo udržateľnej, lokálne bezemisnej prepravy tovaru v mestskom prostredí. V najnovšej vývojovej etape predstavenej na jar 2020 je model eVito Tourer (kombinovaná spotreba elektriny: 27,9–27,8 kWh/100 km; kombinované emisie CO2: 0 g/km) v súvislosti s jazdnými výkonmi a dojazdom ideálne prispôsobený všetkým požiadavkám s cieľom prevziať úlohy hotelového kyvadlového dopravného prostriedku, veľkopriestorového taxi alebo vozidla služby zdieľanej jazdy. Umiestnenie akumulátorov pod podlahou zaisťuje, že využiteľnosť priestoru pre náklad a pasažierov nie je ničím obmedzená. Vďaka vysokej flexibilite nabíjania a možnosti rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom je teraz model eVito Tourer ešte všestrannejší a umožňuje dojazd (WLTP) na úrovni približne 360 kilometrov [2,3].

[1] Uvedené hodnoty boli zistené pomocou predpísaného spôsobu merania. Ide o „hodnoty CO2 podľa WLTP“ v zmysle Čl. 2, bodu 3 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Údaje o spotrebe paliva boli vypočítané na základe týchto hodnôt. Tieto údaje sa nevzťahujú na konkrétne vozidlo a nie sú súčasťou ponuky, ale slúžia výhradne na účely porovnania rôznych typov vozidiel. Hodnoty sa líšia v závislosti od zvolenej mimoriadnej výbavy.
[2] Spotreba elektrického prúdu bola vypočítaná na základe nariadenia 2017/1151/EÚ. Spotreba elektrického prúdu závisí od konfigurácie vozidla, najmä od výberu obmedzenia maximálnej rýchlosti.
[3] Skutočný dojazd závisí od individuálneho spôsobu jazdenia, dopravnej situácie, vonkajšej teploty, používania klimatizácie/kúrenia atď. a môže sa prípadne líšiť.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (5000x3333px, 4.72 MB)

Fotografia 2 (8688x5792px, 13.96 MB)

Fotografia 3 (5977x3985px, 10.37 MB)

Fotografia 4 (5153x3435px, 7.26 MB)

Fotografia 5 (6377x4251px, 12.23 MB)

Fotografia 6 (6681x4454px, 7.92 MB)

Fotografia 7 (6504x4336px, 16.64 MB)

Fotografia 8 (4438x2959px, 5.2 MB)

Fotografia 9 (6272x4181px, 15.35 MB)

Fotografia 10 (4452x6678px, 11.85 MB)

Fotografia 11 (4166x6249px, 13.13 MB)