
20 rokov značky smart – mestské vozidlo sa presadilo
Vydané 10. 8. 2018
Pred 20 rokmi prišlo na trh jedno z najnezvyčajnejších sériových vozidiel. Je poznateľne iné než bežné autá – smart city kupé, ktoré sa v súčasnosti nazýva smart fortwo a od roku 2014 je na trhu už v tretej generácii. S dĺžkou niečo cez dva a pol metra sa kompaktné dvojsedadlové vozidlo zmestí do medzery na zaparkovanie aj priečne a zakladá vlastnú triedu. smart tak už na IAA 1997 jedinečným spôsobom odpovedá na otázky mestskej individuálnej mobility, ktoré sú dnes aktuálne ako nikdy predtým. Výroba sa začala v júli 1998 a po 20 rokoch výroby možno konštatovať: nápad sa presadil, doposiaľ sa predalo viac ako 2,2 miliónov vozidiel smart. Vďaka technickým novinkám a dizajnu, ktorý spája funkčnosť s radosťou zo života, sa z vozidla smart stalo kultové auto. smart ostáva svojej roli priekopníka verný aj naďalej: ako prvá automobilová značka sa smart usiluje o dôsledný prechod zo spaľovacieho motora na elektrický pohon.
„smart je od svojho založenia priekopníkom automobilového priemyslu, a to vo všetkých oblastiach: od revolučnej automobilovej koncepcie cez architektúru závodu v Hambachu, ktorá ukazuje smerovanie budúcnosti, až po najaktuálnejší krok – zameranie značky na čisto elektrické pohony,“ vysvetľuje mnohoročná riaditeľka značky smart Dr. Annette Winklerová. „20 rokov smart – to je v prvom rade príbeh úspechu nášho tímu a našich obchodníkov, ktorí sa svojou kompetentnosťou, tvorivosťou a jedinečným nadšením angažujú za vyššiu kvalitu života v meste.“
Potom ako bol smart fortwo v ponuke najskôr iba v Nemecku a ôsmich ďalších európskych krajinách, v súčasnosti ho možno získať v 46 krajinách na celom svete.
V roku 2014 prišla na trh aktuálna tretia generácia. Smart fortwo bol vylepšený takmer po všetkých stránkach a teraz je výrazne komfortnejší. Koncepcia motora vzadu, typická pre značku smart, je prvý raz v ponuke aj vo štvormiestnom smart forfour. Smart fortwo a smart forfour možno jednoznačne zaradiť medzi členov tej istej rodiny. Mnohé dizajnové znaky, napríklad svetlomety, mriežka chladiaceho vzduchu v čelnej oblasti a ikonická bezpečnostná bunka tridion sú rovnaké.
Krátke previsy, malá dĺžka a vysoký uhol natočenia predných kolies sú optimálne predpoklady na to, aby sa modely smart dostali do každej parkovacej medzery a za každý roh. V otázke priemeru otáčania dosahuje smart fortwo nový rekord: vďaka jeho hodnote 6,95 m (od obrubníka k obrubníku) príp. 7,30 m (od steny k stene) je otáčanie extrémne jednoduché. A smart forfour sa otočí na takmer rovnako malom kruhu, ako generácia fortwo ponúkaná do roku 2014 (od steny k stene: 8,75 m). Jeho hodnoty: 8,65 m (od obrubníka k obrubníku) príp. 8,95 m (od steny k stene).
Modely súčasne bodujú maximálnym miestom na minimálnom priestore, dokumentovaným vo vynikajúcom Body Space indexe. Ten opisuje pomer vnútornej a vonkajšej dĺžky, pričom dĺžka interiéru sa meria od nezošliapnutého plynového pedála vodorovne až po ukončenie vzadu, aby bolo možné jednoducho porovnať odlišné vozidlá. Oba modely dosahujú v tomto kritériu rekordné hodnoty: 75 % (smart fortwo) a 77 % (smart forfour).
V roku 2016 nasleduje smart fortwo kabriolet. Jeho textilná skladacia strecha tritop umožňuje jedinečnú flexibilitu: stlačením tlačidla sa kabriolet smart fortwo zmení zo zatvoreného dvojmiestneho vozidla na automobil s veľkou skladacou posuvnou strechou, až po kabriolet s úplne otvorenou sklápacou strechou. Pôžitok z vychutnávania si čerstvého vzduchu tak možno prispôsobiť počasiu aj vlastným predstavám.
Pohon všetkých troch modelov smart zabezpečujú okrem iných moderné trojvalcové benzínové motory s výkonom 52 kW/71 k (kombinovaná spotreba paliva: 5,2-4,8 l/100 km; kombinované emisie CO₂: 120-111 g/km¹) a 66 kW/90 k (kombinovaná spotreba paliva: 5,4-5,0 l/100 km; kombinované emisie CO₂: 133-115 g/km¹). Na prenos sily sú k dispozícii päťstupňová prevodovka s ručným radením alebo dvojspojkový automat twinamic.
smart jazdí elektricky: všetky modely možno získať s elektrickým pohonom
Od roku 2017 sú všetky tri verzie karosérie k dispozícii aj ako elektricky poháňané modely (kombinovaná spotreba elektrickej energie: 14,0-13,5 kWh/100 km; kombinované emisie CO₂: 0 g/km¹). Smart je tak jedinou automobilkou na svete, ktorá svoju modelovú paletu ponúka tak so spaľovacími motormi ako aj s plne elektrickým pohonom z akumulátora.
Vo vozidle smart vision EQ fortwo predstavila značka smart na IAA 2017 elektrickú a autonómnu víziu vysokoefektívnej a flexibilnej miestnej verejnej dopravy. Štúdia predstavuje dôslednú koncepciu pre budúcu mestskú mobilitu a zdieľanie áut budúcnosti. Vozidlo vyzdvihne svojich pasažierov priamo na požadovanom mieste a nepotrebuje volant a pedále. Ako prvé koncepčné vozidlo stelesňuje všetky štyri piliere stratégie CASE: Connected (pripojený), Autonomous (autonómny), Shared (zdieľaný) a Electric (elektrický).
smart ready to a car2go: inovatívne ponuky mobility²
Značka smart už šesť rokov dopĺňa svoju ponuku mobility o služby, ktoré zákazníkom uľahčujú život v meste. Najnovšími službami sú smart “ready to spot“ a smart “theft recovery“. Služba “ready to spot“ si automaticky uloží polohu GPS zaparkovaného vozidla značky smart, ak si ju zákazník aktivoval. Služba okrem funkcie navigácie ponúka aj možnosť, môcť sa pohodlne vrátiť späť k smartu pomocou aplikácie moovel.
V prípade krádeže vozidla smart, služba “theft recovery“ pomáha v komunikácii so štátnymi orgánmi a pri opätovnom nájdení vozidla. Používateľ si vtedy v aplikácii aktivuje režim “theft recovery“. Ten za neho vykoná všetky potrebné kroky: od oznámenia krádeže na polícii až po kontakt so strediskom pre služby zákazníkom smart. To na výslovné želanie zákazníka aktivuje sledovanie vozidla v reálnom čase a spojí sa s políciou.
V záujme rýchleho vývoja a realizácie tvorivých projektov z oblasti mestskej mobility automobilka smart v roku 2016 založila svoju skupinu expertov smart lab ako Think Tank značky. Koncepcia smart “ready to“ zastrešuje mnohé inovatívne služby, ktoré uľahčujú život v meste.
Súčasťou tejto novej stratégie služieb smart sú už zdieľanie súkromných áut smart “ready to share“, koncepcia prenajímania smart “ready to rent“, služba doručovania do kufra auta (In-Car-Delivery-Services) smart “ready to drop“ a smart “ready to drop+“ ako aj služba na uľahčenie parkovania smart “ready to park“.
K úspechu značky smart v rozhodujúcej miere prispel aj car2go – celosvetovo prvý systém zdieľania áut bez väzby na konkrétne miesto prevzatia/vrátenia fungujúci od roku 2008. Globálny líder na trhu systémov zdieľania áut má v súčasnosti viac ako tri milióny zákazníkov a je k dispozícii v 24 mestách v Európe, Severnej Amerike a Číne. Plneelektrický autopark car2go jazdí už v troch mestách (Stuttgart, Amsterdam a Madrid).
smart bude čisto elektrický: elektrické vozidlo do mesta
smart sa ako prvá automobilová značka usiluje o dôsledný prechod zo spaľovacieho motora na elektrický pohon: od roku 2017 jazdí smart v USA, Kanade a Nórsku výlučne elektricky, od roku 2020 by smart aj v Nemecku a západnej Európe mal jazdiť výlučne na akumulátorový elektrický pohon. Zvyšok sveta by mal nasledovať krátko na to.
smart EQ fortwo a smart EQ forfour robia už dnes vstup do elektrickej mobility príťažlivým ako nikdy predtým. Pretože spájajú agilnosť značky smart s jazdením lokálne bez emisií – ideálna kombinácia pre mestskú mobilitu. Po smart fortwo kupé a smart forfour v lete 2017 začal jazdiť na akumulátorový elektrický pohon aj smart fortwo kabriolet.
Tento silný elektromobil s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 160 newtonmetrov, ktorý je k dispozícii hneď pri štarte, je vyslovene agilný. Jedno nabitie akumulátora vystačí na dojazd v bežnej mestskej premávke. Modely smart EQ fortwo a smart EQ forfour možno nabíjať z bežnej elektrickej zásuvky – so sériovou výkonnou palubnou nabíjačkou v závislosti od národnej verzie až dvojnásobne rýchlo ako doposiaľ. Od marca je možné objednávať wallbox, s ktorou možno čas nabíjania z nabíjacej skrinky skrátiť pod 40 minút (10-80 %).
Elektromotor je takzvaný trojfázový synchrónny motor s cudzím budením. V prípade tejto konštrukcie sa na rotore nachádza vinutie, ktoré sa magnetizuje až pretekajúcim prúdom. Tok energie z vysokovoltového akumulátora do elektromotora riadi výkonová elektronika, ktorá je kompaktne spojená s pohonnou jednotkou do jedného bloku.
Z dôvodu výkonovej charakteristiky elektromotora si vozidlo smart vystačí s jedným stálym prevodovým pomerom. Radenie je vďaka tomu nadbytočné – veľká výhoda v hustej mestskej premávke. Pri cúvaní sa zmení smer otáčania motora.
Režim ECO vám poskytuje obzvlášť energeticky efektívny jazdný program. Rekuperácia na báze radaru riadi spätné získavanie energie v závislosti od dopravnej situácie. Na úsporu energie a získanie ešte vyššieho dojazdu smart EQ fortwo a smart EQ forfour disponuje aj predklimatizovaním.
Vďaka aplikácii smart EQ control možno na diaľku na chytrom telefóne, tablete alebo PC vyvolať množstvo špecifických informácií z oblasti elektrického pohonu a pohodlne ovládať funkcie, napríklad predklimatizovanie alebo inteligentné nabíjanie.
V kombinácii s balíkom chladenia a multimédií majú elektricky poháňané modely smart aj vyhľadávač nabíjacích staníc (Charge Spot Finder). S touto funkciou možno cez navigačný systém vyhľadať elektrické nabíjacie stanice v blízkosti aktuálnej polohy vozidla alebo v danom meste.
smartville: európsky vzorový závod v Hambachu
Model smart fortwo sa vyrába v špeciálne preň vytvorenom závode vo francúzskom Hambachu – jednoznačné vyznanie k Európe.
Závod smart, nazývaný aj smartville, spustil svoju výrobu v roku 1997. Systémoví partneri, ktorí tiež sídlia v areáli, dodávajú z časti predvyrobené moduly priamo na montážny pás. Z časti montujú svoje predvyrobené skupiny do smarta sami. Náročnosť prepravy a logistiky tak bola zredukovaná na minimum. Flexibilita, dodávky presne na minútu a minimálne dodacie lehoty na všetkých úrovniach patria medzi faktory, ktoré sú dodnes príkladom pre ostatných.
Medzi závodmi smart Hambach a Novo Mesto, výrobným závodom automobilky Renault na Slovinsku, v ktorom sa v rámci kooperácie medzi značkami smart a Renault vyrába smart forfour, existuje úzka spolupráca. Začlenením expertov na výrobu a kvalitu zo závodu Hambach je zabezpečené, že všetky vozidlá aktuálnej generácie smart bez ohľadu na miesto výroby zodpovedajú štandardom kvality smart.
Medzník: 20 rokov značky smart
Už začiatkom 70. rokov sa vývojári značky Mercedes-Benz zapodievali „autom budúcnosti“ a vymysleli nové, revolučné spôsoby, ktoré napokon viedli ku koncepcii superkompaktného automobilu s dĺžkou dva a pol metra. Kým bola vyvinutá priekopnícka koncepcia bezpečnosti, ktorá v extrémne krátkom vozidle dovolila zrealizovať vysokú bezpečnosť typickú pre značku Mercedes-Benz, prešiel istý čas.
V roku 1989 Nicolas G. Hayek, vynálezca hodiniek Swatch, vyhlásil, že chce uviesť na trh malé mestské auto. Aby tento nápad úspešne zrealizoval, Hayek sa obrátil na Mercedes-Benz ako skúseného partnera. Spoločne založili Micro Compact Car AG so sídlom vo švajčiarskom meste Biel.
V roku 1997 napokon smart city kupé oslávil svoju svetovú premiéru na Medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte. Výroba a predaj sa začali v roku 1998. V tom istom roku sa automobilka smart stala 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Daimler-Benz AG (dnes Daimler AG).
Klasikom už dnes: od roku 2002 v Múzeu moderného umenia
Skutočnosť, že smart fortwo s jeho jedinečným charakterom treba napriek jeho mladému veku radiť medzi automobilových klasikov, je nesporná. Pretože smart fortwo sa ako jediné vozidlo ešte za čias svojej sériovej výroby už v roku 2002 stal súčasťou stálej zbierky „Dizajnové znaky poslednej dekády uplynulého tisícročia“ svetového Múzea moderného umenia v New Yorku.
¹ Uvedené hodnoty boli zistené podľa predpísaného spôsobu merania. Ide o hodnoty CO₂ podľa NEJC v zmysle čl. 2 bodu 1 vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2017/1153. Na základe týchto hodnôt boli vypočítané hodnoty spotreby paliva.
² Zatiaľ nedostupné na Slovensku.
História: 20 rokov značky smart
Nápad, ktorý začiatkom 70. rokov dozrieva v hlavách inžinierov Mercedes-Benz, je radikálny: „Auto budúcnosti“ podľa ich úvah musí preskúmať všetky existujúce predstavy o automobiloch a preveriť ich. Už prvé koncepty z roku 1972 ukazujú novú perspektívnu cestu. Následne vzniká v Mercedes-Benz koncepcia superkompaktného vozidla s dĺžkou dva a pol metra. Zodpovednosť za zámer nesie Johann Tomforde, vtedajší štúdiový inžinier a typový sprievodca pre oblasť „Budúce dopravné systémy“ v Mercedes-Benz.
Nápad je síce pôsobivý, no vychádza najavo, že vo vtedajšom čase technická realizácia zlyháva na prísnych interných firemných bezpečnostných požiadavkách.
O deväť rokov neskôr sa však vývojárom Mercedes-Benz darí vytvoriť priekopnícke nápady na bezpečnostné zariadenia, ktoré zaberajú v aute iba málo miesta. Odskúšané sú prvé konštrukcie sendvičového princípu, čiže zvýšenej podlahy vozidla. Ešte stále však technická realizácia zlyháva na prísnych bezpečnostných požiadavkách Mercedes-Benz.
V roku 1991 spúšťa Mercedes-Benz Design nasledujúci rozbeh. V spolupráci oblastí Koncepcia dizajnu v Sindelfingene a Mercedes-Benz Advanced Design Center v Irvine v Kalifornii vznikajú štúdie Eco Sprinter a Eco Speedster. Keď ich Johann Tomforde v roku 1993 prezentuje členom predstavenstva Mercedes-Benz, ich nadšenie dáva zelenú konkrétnemu plánovaniu vozidla úplne nového druhu a nového segmentu: kompaktné mikrovozidlo.
Koncepcia, usporiadanie konštrukčných skupín a koncepcia bezpečnosti, ktoré budú neskôr pre smart fortwo charakteristické, sú v prípade prvých štúdií úplne iné. Koncepcia bezpečnosti bola už vtedy geniálne jednoduchá: pevná škrupina rovnako ako v prípade orecha chráni mäkké jadro.
1994: spoločný podnik so Swatch
V roku 1989 Nicolas G. Hayek, vynálezca hodiniek Swatch, oznámil, že chce uviesť na trh malé mestské auto. Auto budúcnosti má nadchýnať ľudí ako posolstvo.
Na zabezpečenie rýchlej a úspešnej realizácie sa Hayek napokon vydáva hľadať skúseného partnera. V kombinácii storočných skúseností vo výrobe automobilov Mercedes-Benz a tvorivej sily Swatch sa očividne našla dvojica partnerov ideálnych pre projekt. Spolupráca vedie k jedinečnej koncepcii vozidla a k novej automobilovej značke: smart.
Na základe prvých rokovaní medzi automobilkou Mercedes-Benz a Nicolasom Hayekom vzniká po krátkom čase spoločnosť Micro Compact Car AG so sídlom vo švajčiarskom Biele. Pri hľadaní miesta výroby bolo zvažovaných viac ako 70 závodov na celom svete. V roku 1994 padlo rozhodnutie pre závod Hambach vo Francúzsku.
1997: svetová premiéra na IAA vo Frankfurte
Po štarte vývoja v roku 1994 oslavuje smart city kupé (neskôr premenovaný na smart fortwo) v roku 1997 svoju svetovú premiéru na Medzinárodnej výstave automobilov vo Frankfurte (IAA). Výroba začína v júli 1998 v novom závode vo francúzskom Hambachu. Predaj sa začína v nasledujúcom októbri v deviatich európskych krajinách (Belgicko, Nemecko, Francúzsko, Taliansko, Luxembursko, Holandsko, Rakúsko, Švajčiarsko a Španielsko). V tom istom roku sa automobilka smart stáva 100-percentnou dcérskou spoločnosťou Daimler-Benz AG (dnes Daimler AG).
1998: uvedenie na trh
Začiatkom júla (2. 7.1998) schádza prvý smart fortwo z výrobného pásu v Hambachu. 3. októbra 1998 sa začína uvedenie na trh.
1999: ďalšie modely a konštrukčné rady
Na IAA v roku 1999 prekvapila mladá značka svetovú verejnosť hneď celým radom nových štúdií modelov. Na základe modelu smart city kupé prichádza verzia kabrioletu, ktorý „zatvorenej“ spoločnosti najmenších automobilov otvára novú dimenziu – strechu. smart kabriolet ponúka nefalšovanú radosť zo života. Na európske cesty prišli tieto najmenšie sériovo vyrábané kabriolety na svete na jar roku 2000.
1999: smart s cdi-motorom
Zatiaľ čo začiatku nového tisícročia hýbe svetom diskusia okolo zavedenia trojlitrového auta, smart už krátko po svojom predstavení na IAA koncom roka 1999 propaguje motor cdi so spotrebou 3,4 litra na 100 kilometrov. Zrodil sa najúspornejší spôsob automobilovej prepravy. Do uvedenia následníka v roku 2007 sa predá viac ako 140 000 smart cdi.
2002: smart crossblade pre absolútnu otvorenosť
Absolútnu otvorenosť prináša osobitný variant vozidla, ktorý prišiel na trh v roku 2002: smart crossblade. Nemá dvere, nemá strechu ani čelné sklo. Jeho vodič jazdí krajinou pod holým nebom, necháva sa nerušene ovievať náporom vetra a vychutnáva si neporovnateľný jazdný zážitok. Iba nad zónou prístrojovej dosky kladie odpor dynamike jazdy úzky, tmavo tónovaný usmerňovač prúdenia. Výrobca vozidiel smart sa rozhodol, že o rok neskôr dodá na trh malú sériu týchto vozidiel.
2003: smart roadster a roadster kupé
Mimoriadne intenzívny a športový jazdný zážitok ponúkajú smart roadster a smart roadster kupé, ktoré prichádzajú na trh v apríli 2003. Týmito dvoma vozidlami nadväzuje smart na tradíciu kompaktných a puristických roadsterov, ktoré mali svoj rozkvet v 50. a 60. rokoch.
2003: modernizácia modelu smart fortwo
Nový väčší trojvalcový motor zabezpečuje viac sily v benzínových verziách smart fortwo (dovtedy city kupé a kabriolet): základnou verziou sa po modernizácii modelu v roku 2003 stáva verzia s výkonom 37 kW/50 k, silnejší smart vyvinie zo zdvihového objemu 698 cm³ výkon 45 kW/61 k. Bez zmeny ostáva osvedčený dieselový motor s cdi s výkonom 30 kW/41 k.
V roku 2003 sa menia aj logo smart a nomenklatúra: zo city kupé a kabrioletu sa stávajú fortwo kupé a fortwo kabriolet. Vozidlo hrdo nesie svoje určenie v názve: fortwo – potešenie z jazdy pre dvoch. Od tohto okamihu sa aj predok smartu pýši kruhom ako novým logom značky.
2003: smart fortwo BRABUS
V tom istom roku sú predstavené verzie BRABUS, vyvinuté spoločným podnikom smart-BRABUS GmbH založeným v roku 2002. Spoločnosť smart-BRABUS GmbH otvára v roku 2004 novú firemnú centrálu v Bottrope: vysokomoderné, technologické a kompetenčné centrum za 16 miliónov eur.
2004: smart forfour
Princípy dvoch sedadiel a motora uloženého vzadu smart prvý raz opúšťa roku 2004, kedy v spolupráci s Mitsubishi prichádza na trh model forfour. Športové päťdverové vozidlo má na značku smart nezvyčajné rozmery a otvára jej nový, trhový segment s intenzívnou hospodárskou súťažou. Smart forfour je väčší, ako všetky dovtedajšie modely značky. Výroba štvormiestneho smarta v dcérskej spoločnosti Mitsubishi, Netherlands Car B.V. (NedCar) v Borne (Holandsko) končí v lete 2006 po rozhodnutí sústrediť sa na fortwo.
2005: smart crosstown
Štúdia predstavená na IAA má perspektívny hybridný pohon s benzínovým motorom a elektromotorom. Smart crosstown súčasne ukazuje, aký potenciál je v tejto jedinečnej automobilovej koncepcii smart fortwo, a vzbudzuje zvedavosť na jeho následníka, ktorý prichádza na trh na jar 2007.
V roku 2005 predstavila značka smart v rámci technologického fóra ďalšie automobilové štúdie s alternatívnymi pohonmi: okrem prototypu elektricky poháňaného smart fortwo ev (electric vehicle) je prezentovaný aj smart fortwo s pohonom na zemný plyn, ako aj mild hybrid a cdi hybrid.
2006: smart formore
Modelom smart formore predstavuje smart v roku 2006 koncepciu terénneho vozidla. Tento smart s náhonom všetkých kolies by ako smart utility vehicle (suv) doplnil značku v segmente kompaktných terénnych vozidiel a šíril charakteristické hodnoty značky: inovácia, funkcionalita a radosť zo života.
2007: smart fortwo druhej generácie
Pri vývoji nového smart fortwo posunuli inžinieri latku nárokov opäť vyššie. Optimalizovaný podvozok, dlhší rázvor a mierne zväčšená karoséria opäť zvyšujú komfort smart fortwo. Aktívna a pasívna bezpečnosť boli vylepšené ešte viac. K uvedeniu na trh v apríli 2007 ide smart fortwo na štart s novovyvinutými a výkonnejšími motormi: trojvalec s litrovým zdvihovým objemom vyvinie 45 kW/61 k, 52 kW/71 k alebo 62 kW/84 k. Výkon smart fortwo cdi predstavuje 33 kW/45 k. So spotrebou 3,3 litra na 100 kilometrov podľa NEFZ a s emisiami 88 gramov CO₂ na kilometer je smart fortwo cdi najúspornejšie sériovo vyrábané auto na svete.
2007: smart fortwo micro hybrid drive (mhd)
Od 15. októbra 2007 schádza v Hambachu z pásu 52 kW/71 k silný a vďaka funkcii štart-stop mimoriadne úsporný variant smart fortwo: smart fortwo micro hybrid drive využíva fázy voľnobehu, aby vypol motor a dočasne úplne zastavil spotrebu paliva a tvorbu výfukových a hlukových emisií. Jadrom systému je remeňom poháňaný štartér-generátor, ktorý napája napäťovú sústavu elektrickou energiou a slúži súčasne ako štartér.
2008: smart je dostupný aj v USA
V januári 2008 štartuje smart aj v USA. Už v októbri 2007 sa začína v L.A. nezvyčajný projekt, ktorým smart sprevádza uvedenie na trh Spojených štátov: z exkluzívneho ateliérového domu na Abbot Kinney Boulevard sa na štyri mesiace stáva smart house ‒ dočasný prezentačný priestor pre potenciálnych kupcov, novinárov a VIP.
2009: smart sa prvý raz predáva aj v Číne
Ríša stredu sa rýchlo rozvíja na jeden z najväčších trhov pre značku.
2010: facelift druhej generácie
Na jeseň 2010 ide smart fortwo na štart s vynoveným vzhľadom v interiéri, vylepšeným exteriérom a ekologickejšími motormi. Ešte viac možností individualizácie poskytujú na želanie denné osvetlenie v technike LED a nové disky z ľahkej zliatiny. V interiéri určujú ušľachtilú atmosféru dvojsedadlového vozidla nové látky a farby, ako aj novoriešený kokpit.
2010: smart BRABUS tailor made spĺňa neobvyklé želania zákazníkov
Od originálu k unikátu: individualizačný program smart BRABUS tailor made nesie od marca 2010 motto „Všetko je možné“ . S lakovaniami v nespočetných farebných odtieňoch ako aj s kožou a Dinamicou celkovo vo viac ako 30 základných farbách si kreatívni zákazníci môžu ešte aj dnes nakonfigurovať smart celkom podľa vlastnej predstavy.
2010: súprava smart drive kit pre iPhone
smart ako prvá automobilová značka vyvinula vlastnú aplikáciu pre iPhone. Spolu s kolískou smart pre iPhone sa z kultového mobilu stáva multimediálny palubný počítač, ktorý je funkčne a dizajnovo optimálne zladený s vozidlom smart fortwo.
2011: smart forspeed
V koncepte forspeed predstavuje smart na autosalóne v Ženeve nekonvenčnú štúdiu spájajúcu súčasnú mestskú mobilitu s faktorom zábavy takým typickým pre túto značku. Dvojsedadlový automobil sa vzdáva strechy a bočných okien a namiesto predného okna má plochý deflektor v štýle klasických vrtuľových lietadiel. Výsledkom je bezkonkurenčný zážitok z jazdy na čerstvom vzduchu. Garantom pôžitku z jazdy je tiež vyspelý elektrický pohon s funkciou boost.
2011: smart forvision
V koncepčnom vozidle smart forvision (IAA 2011) výskumníci a vývojári z BASF a Daimler spojili celkovo päť svetových premiér v automobile: transparentné organické solárne články, priehľadné organické svetelné diódy, plnoplastové disky, nové odľahčené komponenty v karosérii a fólie a laky odrážajúce infračervené žiarenie pomáhajú znížiť spotrebu energie vozidla a zvýšiť tak dojazd a komfort.
2012: smart for-us
Štúdiou smart for-us (Detroit 2012) smart prenáša praktickú ložnú koncepciu pick-upu do mestskej premávky 21. storočia: elektricky poháňaný for-us sa hrá s imidžom klasických veľkých vozidiel s nákladnou plošinou.
2012: modernizácia modelu pre druhú generáciu
Pridanou hodnotou exteriéru a novou kombináciou koža/látka v interiéri ide smart fortwo po druhej modernizácii modelu na jar 2012 na štart výstižne a výrazne. Podstatne prepracovaný smart fortwo s väčšou maskou chladiča s integrovaným logom, výraznými a novoriešenými spojlermi predného nárazníka, vodorovne usporiadaným denným osvetlením v technike LED, atleticky modelovanými bočnými prahmi a upravenými spojlermi zadného nárazníka vyzerá teraz výrazne dynamickejšie.
2012: smart fortwo electric drive
Bezemisné jazdenie s ešte väčšou zábavou ‒ to ponúka tretia generácia smart fortwo electric drive, dostupná od jari 2012. Elektromotor s výkonom 55 kW, prvý raz poháňaný akumulátorom spoločnosti Deutsche Accumotive, zdoláva hranicu 120 km/h.
2012: smart ebike
S nekonvenčným dizajnom v štýle značky, funkčnosťou optimalizovanou na jazdu v meste a vysokými technologickými ambíciami, ktoré potvrdzuje okrem iného mimoriadne efektívny a výkonný elektrický pohon, zaberá smart ebike výnimočné postavenie. Pedelec je dostupný od apríla 2012.
2012: smart forstars
Elektricky poháňaná štúdia smart forstars (Paríž 2012) patrí do kategórie SUC (Sports Utility Coupé) s miestom pre dve osoby a množstvom úložného priestoru. Jeho meno je potmehúdskym odkazom na sklenenú kupolu, ktorá sa klenie nad cestujúcimi, a tak im poskytuje pohľad na hviezdnu oblohu. Zároveň odkazuje na zábavný nápad začleniť do prednej kapoty projektor. Tak je možné kedykoľvek sa spontánne podeliť s priateľmi o tvorbu filmových hviezd.
2013: limitovaná edícia smart forjeremy
Model smart forjeremy, ktorý vznikol v spolupráci s prestížnym módnym dizajnérom Jeremym Scottom, ide do série ako najprísnejšie limitovaná mimoriadna edícia s osvedčením o spôsobilosti na prevádzku po verejných cestách. Najnápadnejšími znakmi sú obe zvislé krídla, ktoré zdobia zadnú časť vozidla nad zadnými svietidlami.
2013: smart fourjoy
Štyri plnohodnotné sedadlá pri minimálnej dĺžke vozidla – štúdia smart fourjoy ukazuje na IAA prvý raz dimenzie štvormiestneho smarta nasledujúcej generácie. Štúdia ešte nemá dvere, zadné sklo a strechu, vďaka čomu má pozorovateľ voľný výhľad na futuristicky vyzerajúci interiér.
2014: smart fortwo tretej generácie a nový smart forfour
Revolúcia postupuje do ďalšieho kola ‒ smart fortwo bol vylepšený takmer po všetkých stránkach a teraz je výrazne komfortnejší. Koncepcia s motorom vzadu, typická pre značku smart, je prvý raz ponúknutá aj v štvormiestnom smart forfour, ktorý vzniká v spolupráci s automobilkou Renault. Pohon zabezpečujú moderné trojvalcové motory s výkonom 45 kW/60 k, 52 kW/71 k a 66 kW/90 k, prenos sily päťstupňová prevodovka s ručným radením alebo dvojspojkový automat twinamic.
2015: smart forgigs
Štúdia smart forgigs, realizovaná spoločne s audiopartnerom JBL, je zrejme najmenšia pojazdná koncertná sieň na svete. Špičkový technický ozvučovací systém tohto smart fortwo má celkový špičkový výkon 5 720 wattov.
2016: smart fortwo s jedinečným vzhľadom flexibilnej sklápacej strechy
Kupé alebo kabriolet? Sklápacia alebo pevná strecha? smart prekračuje hranice: odteraz má smart fortwo kupé sériovo jedinečnú plnú strechu s látkovým poťahom v čiernej farbe. Táto strecha s osobitným vzhľadom je spolu s ďalšími zmenami zavedená k modelovému roku 2016. Nové sú aj hmlové svetlomety s odbočovacím svetlom.
2016: nové modely smart BRABUS
Výkonom 80 kW/109 k patrí nový smart BRABUS medzi vozidlá s najviac športovým charakterom v tomto segmente. Okrem výkonného motora s turbodúchadlom prispievajú k tomu športový podvozok BRABUS Performance so špeciálne nastaveným ESP®, športovo nastavené servoriadenie ako aj športové vyhotovenie dvojspojkovej prevodovky twinamic s funkciou race start. V sériovej výbave je aj športový vzhľad vonku aj vnútri.
2017: nový smart electric drive
smart je jediný výrobca vozidiel na svete, ktorý ponúka svoju modelovú paletu so spaľovacími, ako aj s elektrickými motormi. Pretože krátko po štarte smart fortwo a smart forfour v marci možno od mája objednávať aj smart fortwo kabriolet electric drive. V zadnej časti vozidla smart electric drive pracuje elektromotor s výkonom 60 kW (81 k) a svoju silu prenáša na kolesá prostredníctvom stáleho prevodového pomeru.
2017: smart vision EQ fortwo
Štúdiou smart vision EQ fortwo značka predstavuje na IAA novú víziu mestskej mobility a individuálne prispôsobiteľnej, vysokoflexibilnej a maximálne efektívnej miestnej dopravy: autonómne jazdiace koncepčné vozidlo vyzdvihne svojich cestujúcich priamo na požadovanom mieste. Používateľ vďaka moderným možnostiam individuálneho prispôsobenia zistí, že konkrétne vozidlo je „jeho“ vozidlo: smart vision EQ fortwo prostredníctvom čierneho panela na mieste masky chladiča v prednej časti vozidla, ako aj veľkých bočných projekčných plôch poskytuje možnosti prispôsobenia vozidla, ktoré boli doteraz neznámou sférou v oblasti zdieľania vozidiel. Cestujúci sa v priestrannom interiéri cítia uvoľnene, pretože nemusia venovať pozornosť jazdným úlohám. Štúdia sa ako prvé koncepčné vozidlo koncernu Daimler úplne zriekla volantu a pedálov, a stelesňuje všetky štyri piliere stratégie CASE: Connected (pripojený), Autonomous (autonómny), Shared (zdieľaný) a Electric (elektrický).
2018: smart mobile disco
Modelom smart mobile disco je značka pripravená na párty a vytvorila nezvyčajné pracovisko pre dídžejov – s kabínou, mixážnym pultom, výrobníkom umelej hmly a rozličnými svetelnými efektmi. Štúdiu navrhol produktový dizajnér Konstantin Grcic. JBL, mnohoročný audiopartner značky smart, poskytol profesionálne ozvučovacie zariadenie. Nezvyčajný smart bol jedným z vrcholov vernisáže „Horúčka noci. Dizajn a klubová kultúra od roku 1960 po dnes“ 16. marca vo Vitra Design Museum vo Weil nad Rýnom. Svoje ďalšie verejné vystúpenie mala štúdia na večierku smart v rámci „Salone di Mobile Milano“ , najväčšej výstavy nábytku na svete s ročným počtom návštevníkov 350 000.
2020: smart sa stáva čisto elektrickým
Smart sa ako prvá automobilová značka usiluje o dôsledný prechod zo spaľovacieho motora na elektrický pohon: po USA a Kanade (2017) by od roku 2020 mali aj v Európe jazdiť smarty výlučne na akumulátorový elektrický pohon. Zvyšok sveta by mal nasledovať krátko na to.
Zaujímavé a ohromujúce: vedeli ste, že…
…Robbie Williams jazdí na vozidle značky smart? Pri uvedení smart crossblade na trh na jar v roku 2002 si britský hudobník zabezpečil svoj osobný exemplár. Crossblade s poradovým číslom 8 zo série limitovanej na 2 000 jednotiek krátko nato stojí v jeho garáži.
…podnikový hasičský zbor Mercedes-Benz v Sindelfingene používa smart už od roku 1998 ako svižnú ohlasovaciu a riadiacu centrálu? Červené zásahové vozidlo je vybavené výstražným klaksónom a modrým majákom, v interiéri je telefón, vysielačka a hasiaci prístroj.
… edícia Kris Wu bola vypredaná v priebehu 25 sekúnd? Mimoriadny model smart forfour prichádza v roku 2016 na trh v Číne v počte 188 jednotiek.
…s novou aplikáciou smart experienc-e možno interaktívne formou hry zažiť jazdu v elektricky poháňanom modeli smart? 3D model, skener komponentov a simulátor dojazdu sú tri hlavné funkcie aplikácie, ktorá je bezplatne k dispozícii pre platformy iOS a Android.
…smart na IAA 2017 s filozofiou „unleash the colour“ prináša pohľad na ďalšie spôsoby individualizácie? Na príklade interiéru majú návštevníci možnosť zažiť, ako možno vďaka digitalizácii a novým tlačovým technológiám jednoducho a rýchlo realizovať individuálne dizajny v malých sériách alebo v individuálnych vyhotoveniach.
…smart-BRABUS dokázal za desať rokov získať už 50 000 zákazníkov? K výročiu spolupráce sa v júli roku 2012 objavuje mimoriadny model smart BRABUS 10th Anniversary, limitovaný na 100 exemplárov, s výkonom 75 kW/102 k a maximálnym krútiacim momentom 147 Nm. V roku 2017 nasleduje mimoriadny model „15th anniversary edition“. Týmto edičným modelom ponúkaným ako fortwo kupé a kabriolet oslavuje smart BRABUS 15 ročnú spoluprácu. Edícia limitovaná na 150 kusov sa vyznačuje množstvom detailov výbavy a vonku individuálnymi lakovaniami v odtieňoch anniversary silver a vnútri koženým balíkom tailor made vo farbe hnedá espresso.
…vo virálnom filme „Most Xclusive Test Drive“ môžete vidieť nič netušiacich ľudí, ktorí si práve dohodli skúšobnú jazdu v smart BRABUS? Hneď ako vychádzajú z autosalónu smart, pridá sa k nim policajný sprievod, ktorý ich sprevádza počas celej skúšobnej jazdy. Nezvyčajné video k uvedeniu smart BRABUS na trh ukazuje prekvapené reakcie vodičov a ich spolujazdcov. Pozri https://youtu.be/2ddfrXVIQcw.
…newyorská mestská polícia si v roku 2016 objednala 250 vozidiel smart fortwo? Bielo-modré policajné smarty sú špeciálne vybavené, okrem iného majú modré majáky na streche a policajnú vysielačku. Newyorská mestská polícia nimi nahrádza dovtedy používané trojkolesové špeciálne vozidlá.
…na „smart electric drive Carsino“ v lete 2017 bolo vkladom do hry staré auto? Nadšenci značky smart a záujemci z Nemecka a Španielska sa mohli uchádzať o účasť. Ako vklad do hry musia účastníci vložiť svoje staré auto, ktoré je zlisované do nadrozmernej kocky. S touto „autokockou“ hrajú finalisti o víťazstvo. Vyhrať môžu elektricky poháňaný smart fortwo.
…s aplikáciou „pactris“ možno už počas nákupu zistiť, či a ako sa všetok tovar a balíky zmestia do batožinového priestoru vozidla značky smart? Značka smart predstavila tohto digitálneho asistenta nakladania na IFA 2016 v Berlíne. Za aplikáciou pactris je víťazný nápad počas „DigitalLife Day“, súťaže nápadov zamestnancov spoločnosti Daimler, v roku 2015.
…najrýchlejším vozidlom značky smart je šesťvalcová štúdia? BRABUS prostredníctvom modelu smart roadster kupé Brabus V6 biturbo v júli 2003 v spolupráci so značkami smart a Mercedes-Benz (vývoj motorov) predvádza, čo sa dá realizovať. Dva sériové motory, každý so zdvihovým objemom 698 cm³, s troma valcami a svojimi turbodúchadlami sú navzájom spojené špeciálnou kľukovou skriňou a zabudované do zadnej časti roadstera. Tento nadsmart vyvinie 125 kW/170 k a šprintuje z 0 na 100 km/h za menej ako šesť sekúnd. Vzniká desať prototypov.
…v štúdii smart forgigs (2015) je zabudovaných viac ako 100 metrov káblov (napájacích, reproduktorových a signálnych)? V najmenšej pojazdnej koncertnej sieni na svete je na úplné odizolovanie kabíny cestujúcich a dverných panelov použitých desať štvorcových metrov izolačného materiálu alubutyl.
…už v roku 2007 jazdili v Londýne prvé elektricky poháňané skúšobné vozidlá smart? Spoločne s vybranými zákazníkmi tu automobilka smart testovala 100 vozidiel s elektrickým pohonom s cieľom získať skúsenosti z reálneho používania vozidiel. Značka smart tak zaujala rolu priekopníka aj v otázke elektrickej mobility.
…piloti DTM tímu Mercedes 2014 jazdia v padoku na elektrických bicykloch smart? Edíciami orange edition, comfort edition a black edition uvádza smart v rámci pretekov DTM v Oscherslebene aj tri mimoriadne modely vychádzajúce zo smart ebike.
…pre systémy akumulátorov elektricky poháňaných vozidiel smart existuje „živý sklad náhradných dielov“? V roku 2016 začali spolupracujúci partneri Mercedes-Benz Energy a enercity (Stadtwerke Hannover AG) výstavbu nového akumulátorového zásobníka elektrickej energie. Jeho špecifikum: ide o sklad náhradných dielov pre systémy akumulátorov vozidiel s elektrickým pohonom. Približne 3 000 akumulátorových modulov určených pre aktuálny autopark elektrických vozidiel smart je v sídle spoločnosti enercity v Herrenhausene pospájaných do stacionárneho zásobníka elektrickej energie. Sklad náhradných dielov slúži súčasne na vyrovnávanie kolísania napätia v nemeckej elektrickej sieti. Toto efektívne dvojnásobné využitie zlepšuje bilanciu životného prostredia a náklady životného cyklu elektrickej mobility.