Používame Cookies

Press centrum spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. používa technológiu Cookies pre štatistické účely o návštevnosti. V prípade, že naďalej budete používať túto webstránku, súhlasíte s použitím Cookies.

Mediálne centrum

Jubilejný smart forease je symbol mestskej elektromobility

Vydané 4. 10. 2018

Značka smart oslávi svoje 20. narodeniny na Parížskom autosalóne (4. až 14. októbra) koncepčným vozidlom, ktoré sviežim spôsobom interpretuje a stelesňuje pôžitok z jazdy v meste. Smart forease je otvorený a ponúka nekomplikované riešenie pre mestskú mobilitu. Jeho vodič sedí pod holým nebom uprostred ruchu mesta, na ktorom sa môže nenútene podieľať vďaka elektrickému pohonu. Otvorenosť a minimalistický štýl smart forease sú poctou pokrokovým štúdiám smart „crossblade“ (2001) a „forspeed“ (2011).

To, že smart je praktický, vie každý. Na skutočnosť, že smart je skvelý, priťahuje koncepčné vozidlo smart forease pozornosť návštevníkov Parížskeho autosalónu. Je redukovaný na to podstatné, nekompromisne otvorený, nedbá na formálnosť a jazdí, samozrejme, elektricky. So žmurknutím opäť nadväzuje na pôvodné motto značky smart, redukovaný na maximum, a je symbolom autentickej mestskej mobility, ktorá je rovnako ako kedysi základnou myšlienkou značky.

Značka smart a tiež smart forease sú symbolom emotívnosti, pocitu zo života a postoja. Jeho neformálna krása vzniká otvorením interiéru voči okoliu, zrieknutím sa strechy a skráteným čelným sklom. Svojou žiarivou, efektnou metalickou bielou farbou a doplnkami vo farbe „stream green“ sľubuje smart forease ničím nezaťažený jazdný zážitok, oslobodený od formalít a v súlade s okolím.

„Sviežo nekomplikovaným spôsobom sprostredkúva smart forease pôžitok z jazdy v meste a je symbolom mestskej elektrickej mobility bez kompromisov. Pretože smart v prípade pochybností vždy volí ten dôsledný prístup. Na konci je udržateľný pocit slobody počas jazdy,“ vysvetľuje Katrin Adt, od októbra nová vedúca značky smart.

„Smart forease ukazuje, že automobilka smart uvažuje bez konvencií. Jeho dizajn je redukovaný a čistý,“ uvádza Gorden Wagener, šéf oddelenia dizajnu spoločnosti Daimler AG. „Smart forease je vyjadrením metského charakteru a individuálneho štýlu a dokazuje skutočne slobodného ducha.“

Dizajn: nekompromisne otvorený na základe kabrioletu smart EQ fortwo
Vozidlom smart forease umožňujú dizajnéri zažiť estetiku značky smart a neformálnym prístupom, typickým pre značku smart, prinášajú uvoľnenosť nekonvečným spôsobom(ease by being unconventional): nekonvenčná krása, ľahkosť a energia (energizing lightness) sú docielené šikovným obmedzením sa na to podstatné (clever reduction).

Rovnako ako štúdie „crossblade“ (2001) a „forspeed“ (2011), ani smart forease nedbá na zvyk, že autá majú spravidla strechu. Otvára sa slnečným lúčom a náporu vetra a umožňuje svojim cestujúcim ničím nespútaný a čistý jazdný zážitok. Skrátené čelné sklo kladie náporu vetra iba malý odpor.

Smart forease sa šikovne sústreďuje na to podstatné, čo je potrebné na to, aby bolo možné vychutnať si jazdu v meste. Jeho obratnosť a nenútená otvorenosť pôsobia na cestujúcich oslobodzujúco a oživujúco. Bezpečnosť zabezpečujú dva oblúky za sedadlami.

Eleganciu zvyšujú kľučky plynulo zapustené do dverí. Smart forease je nalakovaný efektnou metalickou bielou farbou. Príjemne k nej kontrastujú bezpečnostná bunka tridion v matnej striebornej farbe a doplnky v žiarivej zelenej farbe „stream green“ vnútri aj vonku. Niektoré udrú do očí ihneď, ako kontrastné zelené ozdobné švy na bielom čalúnení, zelené lemovanie multimediálneho rozhrania ako aj kontrastné plochy v odtieni „stream green“ na bokoch sedadiel. Iné sa vynoria až na druhý pohľad, pri určitom uhle pohľadu, ako zelený vzhľad včelieho plástu vo vnútri ventilačných dýz ako aj ďalšie detaily na svetlometoch a diskoch.

Otvorená koncepcia vozidla navzájom spája exteriér a interiér, keďže vždy je vnímaná celková hra farieb. Interiér tak prispieva k vonkajšiemu vzhľadu vozidla. Na to sú zamerané aj technické podrobnosti interiéru. Osobitosťou sú oba okrúhle displeje namiesto stredových ventilačných dýz v prístrojovej doske – o dostatok čerstvého vzduchu je predsa beztak postarané. Displeje môžu zobrazovať napríklad obsahy aplikácie „ready to‟, s ktorou možno zdieľať svoj smart s priateľmi alebo sledovať jeho funkcie. Reproduktory ponúkajú dokonalý zvuk na počúvanie hudby alebo telefonovanie, sú viditeľne integrované do zadnej steny kokpitu a zdôrazňujú skvelý hravý charakter vozidla.

Smart forease vychádza zo sériového kabrioletu smart EQ fortwo, a preto s ním možno jazdiť. Je poctou dvom skorším štúdiám crossblade (2001) a forspeed (2011).

Súčasne poskytuje výhľad na elektrickú budúcnosť značky smart. Ako prvá automobilová značka sa usiluje o dôsledný prechod zo spaľovacieho motora na elektrický pohon: od roku 2017 jazdí smart v USA, Kanade a Nórsku výlučne elektricky a od roku 2020 bude smart jazdiť výlučne na akumulátorový elektrický pohon aj v Európe. Zvyšok sveta by mal nasledovať krátko nato. Smart forease potvrdzuje: elektrické vozidlá do mesta budú všetkým, len nie nudným.

2002: smart crossblade pre absolútnu otvorenosť
Podarilo sa to iba niekoľkým štúdiám: koncepčné vozidlo „crossblade“ predvedené na Ženevskom autosalóne v roku 2001 zaznamenáva tak úchvatný ohlas, že automobilka smart sa rozhodla pre jeho sériovú výrobu. Malá séria v počte 2 000 kusov umožňuje od roku 2002 zažiť absolútnu otvorenosť. Smart crossblade nemá dvere, nemá strechu ani čelné sklo. Jeho vodič jazdí krajinou pod holým nebom, necháva sa nerušene ovievať náporom vetra a vychutnáva si neporovnateľný jazdný zážitok. Iba nad zónou prístrojovej dosky kladie odpor dynamike jazdy úzky, tmavo tónovaný usmerňovač prúdenia.

2011: smart forspeed je otvorený a elektrický
Desať rokov po modeli crossblade značka smart opäť predstavuje otvorenú štúdiu. Smart forspeed nie je myslený na sériovú výrobu, je to radikálny štúdia pre vozidlo smart electric drive, ktoré príde o niekoľko mesiacov neskôr. Forspeed spája mestskú mobilitu zodpovedajúcu dnešnej dobe s faktorom zábavy typickým pre značku smart. Dvojsedadlový automobil sa vzdáva strechy a bočných okien a namiesto predného okna má plochý usmerňovač prúdenia v štýle klasických vrtuľových lietadiel. Výsledkom je bezkonkurenčný zážitok z jazdy na čerstvom vzduchu. Garantom pôžitku z jazdy je tiež vyspelý silný elektrický pohon s funkciou Boost.


Fotografie ku tlačovej správe

Fotografia 1 (11608x7739px, 11.58 MB)

Fotografia 2 (11608x7739px, 12.06 MB)

Fotografia 3 (11608x7739px, 12.67 MB)

Fotografia 4 (11608x7739px, 11.74 MB)

Fotografia 5 (11608x8708px, 24.63 MB)

Fotografia 6 (11608x8708px, 26.2 MB)

Fotografia 7 (11608x8708px, 23.95 MB)

Fotografia 8 (11608x8708px, 28.9 MB)

Fotografia 9 (4556x2480px, 953.77 kB)

Fotografia 10 (4852x2665px, 934.34 kB)

Fotografia 11 (4724x2480px, 927.55 kB)